Ballistic batteri

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har inte provat just detta batteri men har mycket goda erfarenheter av andra Li batterier. Lätta starka, köldtåliga och robusta. Den svaga punkten brukar vara att det är risk att ladda söder dem om man inte har "data styrd" laddning antar att dessa batterier har inbyggd inteligens för att skydda dem.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har inte provat just detta batteri men har mycket goda erfarenheter av andra Li batterier. Lätta starka, köldtåliga och robusta. Den svaga punkten brukar vara att det är risk att ladda söder dem om man inte har "data styrd" laddning antar att dessa batterier har inbyggd inteligens för att skydda dem.
Vad finns det för andra märken/alternativ? Någon märke som är bättre än andra?

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Köpte ett AntiGravity 16 cell, det största då jag visste om LiFePO4 batteriernas svaghet i kyla, enligt säljaren skulle jag inte behöva större än 12 cell, men att det skulle klara minusgrader så dåligt trodde jag inte.

Pro: Otroligt lätt, tar liten plats så den kan placeras på fler platser, när den är varm så ger den grymt med startström.

Con: Temp under 0°C är kallt för ett Li batteri, och har skotern stått några timmar krävs några startförsök för att värmas upp, desto kallare desto fler startförsök, i t.ex. ~ -13°C behöver min Apex över 10 startförsök, vid första start sjunker spänningen till ~6 volt, sen låter man batteriet återhämta sig till full spänning innan nästa försök, vilket tar upp till 1 minut när det är kallt, nästa startförsök sjunker inte spänningen lika mycket, och man behöver inte vänta lika länge. Start vid temperaturer kallare än -10°C tar över 10 minuter, inte acceptabelt.

Andra resultat fås på andra skotrar, men insprutning och tändning på en Yamaha kräver hög spänning, och det ger inte ett kallt Li batteri.

Sent from my Android using Tapatalk

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Tillägg, jag kontaktade S****i, Ballistic och Antigravity.
Antigravity gör allt för att sälja, jag gick på en mina och trodde på hans bs.
Ballistic ides aldrig svara.
S****i svarade (för sent) att han avråder från att använda Li batterier i snöskotrar då de kräver flera startförsök i temperaturer under 0 °C.
Ballistic har en Youtube film där de startar en HD i "extrem kyla" = -1°C
http://www.youtube.com/watch?v=AOzpYsLDUAM

Edit: undrar varför "S h o r a i" censureras?

Sent from my Android using Tapatalk

Last edited: