Bandtunneloljud

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är det någon fler än jag som upplever att ljudet från bandtunneln och matta blir mer framträdande och i vissa hastigheter rent störande på moderna maskiner?

Idag är det det mest störande oljudet, förutom trimpipor givetvis för, enligt min uppfattning både chauffören på skotern som de som befinner sig runtomkring, t ex när ett gäng maskiner passerar på behörigt avstånd på en sjö.
Någon som vet om det sker någon utveckling på detta område eller om någon branschtidning synat detta?
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Prova spänna mattan! Sen har arctic cat tagit fram quiet trac som inte alls lever om så mycket som alla andra. Och jag föstsår inte varför en massa ska lägga sig i om man kör med trimipor och burkar vad är det igentligen som är så störande med dom? eller är det bara avundsjuka eftersom att dom gnäller intehar råd? Eller det kanske stör stackars lilla ruben 65 när han sitter och pimplar!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Och jag föstsår inte varför en massa ska lägga sig i om man kör med trimipor och burkar vad är det igentligen som är så störande med dom? eller är det bara avundsjuka eftersom att dom gnäller intehar råd? Eller det kanske stör stackars lilla ruben 65 när han sitter och pimplar!
Tror defenetivt inte att det är avundsjuka det handlar om.
Utan det handlar om att en massa skoterhatare som ofta rör sig ute i naturen, mestadels på skidor, inte gillar motorljud.
Samt att det även finns många andra, behöver inte vara skoterhatare, som inte gillar att bli väckt i sitt eget hus, av att det far förbi motorfordon ute på gatan, som framkallar onödigt buller, behöver inte vara just från bara snöskotrar, även mopeder, motorcyklar mm.
Det kan t.ex. vara en person som kanske jobbat nattskift och just lagt sig på morgonen för att sova, och blir väckt.
Så det handlar egentligen om HÄNSYN.

Och många av dessa individer (Skoterhatarna) gör allt som står i deras makt för att begränsa användningen av snöskotern. Många gånger så är dessa personer tyvärr rätt så inflytelserika människor, som har möjligheter att framföra sina argument till dom rätta instanserna.

Jag personligen har egentligen inget emot själva oljudet som sådant, men däremot att det far omkring en massa skoteråkare, som kör med maskiner som lever om onödigt mycket, och som därigenom försorsakar att min egen hobby (Snöskoteråkningen) alltmer börjar ifrågasättas.

Men jag känner dock ingen avundsjuka mot människor som kör omkring med "Bullermaskinerna". för ville jag ha en sådan typ av maskin, så är det ju bara att köpa en slutburk !
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Håller med stig larsson!!

En skoter med pipa låter ju rejält, nåt annat kan man inte säga. Visst kör man normalt lugnt med en sån låter det väl inte så mycket mer än original. Men en skoter med pipa som drar på så skotern reser sig kan ju låta kilometervis!

Jag är inte skoterhatare. Har kört många mil skoter.Men börjar faktiskt störa mig på alla med värstingskotrar som drar på varv efter varv, när man sen kommer och kör så är det djupa diken och stora högar med frusen snö...
Även när man kör bil finns stor risk att man kan köra sönder bilen där skotrar kört över och "skottat" en fin stor snöhög ut på vägen... en sån hög blir snabbt stenhård av kylan.

Så VISA HÄNSYN och kör med insidan av skallen...
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Är det någon fler än jag som upplever att ljudet från bandtunneln och matta blir mer framträdande och i vissa hastigheter rent störande på moderna maskiner?

Idag är det det mest störande oljudet, förutom trimpipor givetvis för, enligt min uppfattning både chauffören på skotern som de som befinner sig runtomkring, t ex när ett gäng maskiner passerar på behörigt avstånd på en sjö.
Någon som vet om det sker någon utveckling på detta område eller om någon branschtidning synat detta?
Ska bli intresant och se hur polaris rush klarar detta, tror nog den kan bli ganska tyst då den inte ens har en tunnel ;)
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
en pipa måste ju låte bra mycket bättre och häfftigare än en burk. med pipa så smattrar dom ju mera som en cross, och får de dära aggresiva ljudet. men burk så låter de ju som att kolvarna ska komma upp ur huven vilken sekund som hällst:S
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ska bli intresant och se hur polaris rush klarar detta, tror nog den kan bli ganska tyst då den inte ens har en tunnel ;)
Precis, det borde ju minska på Rushen då mattljudet kommer ut tidigare än på en långtunnlad maskin, å andra sidan kommer man att ha ett rejält lager snö på ryggen.

Övriga, jag kanske inte var tydlig nog i frågan, jag menar alltså att jag själv när jag kör upplever att mattljudet i vissa farter, 30-60 är störande högt och monotont då man ibland sitter i 3-5 timmar .
Naturligtvis ökar det i takt med högre kammar osv men det borde gå att reducera också

Tror att tillverkarna kan göra något där, även om de inte har de ljudlabb som de stora biltillverkarna har, de kan ju komma fram till att en liten plåtbit och två svetspunkter minskar det störande vägbruset likaväl som att en modern bil inte är körbar utan plastskyddet under motorn då ljudnivån i kupe´n ökar kraftigt.

Trimpipor och annat till skoter/mc mm får vi leva med då det finns starka krafter som vill tjäna pengar på eftermarknadsprylar så det är en helt annan diskussion även om jag sällar mig till dem som anser att de skall hanteras med insidan av skallen runt omkring där det rör sig människor och runt bebyggelse.
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
jag tycker fortfarande att det är så tragiskt att en massa folk ska klaga över hur högt ens annan skoter lever om det är ju upp till var och en att använda sin skoter och göra vad dom vill med den och om dom då vill ha en slutburk eller 2 så låt dom ha det är bara så ***** less på alla som ska gnälla över hur högt dom låter men visst allt handlar u om respekt man kan köra en skoter med slutburk utan att det lever om allt för jävligt.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
jag tycker fortfarande att det är så tragiskt att en massa folk ska klaga över hur högt ens annan skoter lever om det är ju upp till var och en att använda sin skoter och göra vad dom vill med den och om dom då vill ha en slutburk eller 2 så låt dom ha det är bara så ***** less på alla som ska gnälla över hur högt dom låter men visst allt handlar u om respekt man kan köra en skoter med slutburk utan att det lever om allt för jävligt.
[FONT=&quot]Det vore ju en sak om det bara var du som hörde oljudet, men förstå att det finns andra människor på jorden som inte vill höra det. Jag har viss förståelse för att yngre grabbar har behov av att synas och höras och har inget emot att folk gör vad de vill med sina skotrar. Men nu är det inte så att alla, om ens någon, med burk ligger på halvgas så fort de är i närheten av samhällen eller andra platser vars folk vistas – utan det ett jäkla pumpgasande. Därför tycker jag att alla dessa burkar skall förbjudas skickas till destruktion snarast. [/FONT]
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det känns som att denna tråd om BANDTUNNELOLJUD har blivit ytterligare en slutburkstråd... Trist. :boring:

Hade varit roligare att höra om nån tex klistrat neoprenremsor i tunneln och blivit av med resonansen. Eller nåt.
 
D

Deleted member 6797

äre bara ja som tycker att man inte hör mattan alls? ja kör me camoplast intense och orginal slutburk/pipa så skotern lev it om nå

eller är ja döv?
 
B

Biosteel

en pipa måste ju låte bra mycket bättre och häfftigare än en burk. med pipa så smattrar dom ju mera som en cross, och får de dära aggresiva ljudet. men burk så låter de ju som att kolvarna ska komma upp ur huven vilken sekund som hällst:S


alla trimpipor lever inte om. ex Bikemanperformance trimpipa till Arctic Cat Firecat 700:hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det känns som att denna tråd om BANDTUNNELOLJUD har blivit ytterligare en slutburkstråd... Trist. :boring:

Hade varit roligare att höra om nån tex klistrat neoprenremsor i tunneln och blivit av med resonansen. Eller nåt.
Håller med, det verkar finnas många som in absurdum skall försvara att de väsnas inom hörhåll för andra.:hmmmm:

Försök pågår då jag nu upplever att aluminiumchassiet på Commandern leder ljud mer en ett stålchassie, speciellt runt förstärkningarna (av stål) runt fjädringupphängning mm. Vid test med tejpade liggunderlag , i stort sett som vingar på ömse sidor , 40 cm breda samt ett lager på de fria ytorna över bandtunneln så minskar ljudet betydligt, men det är ju inte snyggt kan kan ju säga......
Problemet är att till vettigt pris hitta ljudisolering vilken tål alla de umbäranden skoter innebär så man inte behöver byta ideligen. Skulle tro att båtvärlden har något bra men de har ju inte direkt lagerhyllorna fyllda ännu.
Sen kunde man säkert avleda med att borra hål på strategiska ställen men det gör man ju inte på vinst och förlust
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
kan kanske vara ett tips att pensla noicekiller i bandtunneln? Det använder man bland annat ofta för att dämpa resonansen i bildörrar vid billjudsbyggen mm.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
kan kanske vara ett tips att pensla noicekiller i bandtunneln? Det använder man bland annat ofta för att dämpa resonansen i bildörrar vid billjudsbyggen mm.
Skall kolla men tror inte dt är funkionabellt då man inte vill ha något krackelerande, snösamlande osv. Livet i en bandad maskin är ju hårt och det skall ju hålla och fungera i både -30 som i +15 ibland.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det skulle inte funka med "asfaltmatta" som går att köpa på typ biltema?? Montera på insidan av bandtunneln, alltså på sidorna? Eller det kanske blir för tjockt och tar i mattan?! Fast det kanske finns olika tjocklekar?!

Kollade upp:
www.biltema.se
Smältfolie, Bitumen 4 st.
Självhäftande Bitumen-plattor (asfaltsgummi) för vibrationsdämpande ljudisolering. Mattans höga egenvikt tar effektivt bort resonans- och vibrationsljud på bilens hjulhus, bottenplåtar m.m. Lätt att forma efter underlaget med hjälp av värmepistol. Kan även läggas i remsor. För god effekt bör minst 1/3 av underlaget täckas. Övermålningsbar. 4 plattor. Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm.

Art nr: 36-9213
Pris: 159,00 kr

Borde kanske funka??
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
På min vattenskoter sitter det neoprenliknande "dynor" där man står med fötterna. Gissar att det är 2-3 mm tjockt. Ganska mjukt och fluffigt. Gissar att det skulle döda tunnelresonans ganska bra.

Finns att köpa på tex Slang-Pac i Luleå.

Upplever inte att min REV ger den resonansen som vi pratar om här, kanske för att vinkelslipen jobbat lite i bakkant på tunneln, men min Lynx GLS gör det definitivt. I vissa farter låter det som att den ska lyfta som ett flygplan, blir liknande resonansljud som ett lyftande jumbojet under acceleration... "waaaa-woo-woo-woooo-woooo-wooooooo" osv. (Hörde ni? ;))
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Arctics silenttrack ger inte ifrån sig några stora oljud. Snarare så att jag hör kedjehuset mer än mattan.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
äre bara ja som tycker att man inte hör mattan alls? ja kör me camoplast intense och orginal slutburk/pipa så skotern lev it om nå

eller är ja döv?
* Försök att ej använda slang eller dialekt uttryck.

Skämm inte ut Piteborna nu! :)


Min matta hörs ganska mycket men det är inte något jag bryr mig så mycket om. Jag kör konstant med proppar.