Bandvagns "Overhauling"

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tänkte lägga upp lite bilder på ett av många
sommarprojekt som ska bli av i sommar.

Vi skall byta ut radiohytten och istället
sätta ett flak på bakvagnen.

Men vi ska även måla om den i röd nyans, så att den blir lite
mer "Civil".
Det kommer även upp en varningsljusramp på taket.
Lite arbetsbelysningar framåt och bakåt, gör nog susen i vintermörkret.
En backkamera vore inte heller helt fel. Får se om vi får tag i en sådan.

Ett elhydraulaggregat i bakvagnen är ett måste, för vi tänker
oss att kunna höja och sänka sladden med hydraulik.
Råkade hitta ett :laugh:

"Snubblar" vi även över en winch, så kommer det att sitta en sådan
på vagnen innan vintern. El eller hydrauliskt vi får se.
Har lagt ut lite trevare.


Niklas och Per kikar på hur målningen av ramen ska göras.

För nu är det enklaste gjort. Fyra fästen och 2 slangar (för värmen i bakvagnen) bortskruvade,
samt lite olika elkablar bortkopplade. Och med hjälp av en travers, så är 206 kvitt bördan av en tung radiohytt.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Varför inte använda ordinarie hydraulsystem? Borde kanske kompletteras med extra volym i tanken. Men för det ändamål som nämn bör det räcka bra. Givetvis kan det vara lämpligt med prioriteringsventil för att säkersätta funktion på ordinarie system före de ventiler för extra funktioner.

Du har ju glömt bladet fram! Kan ha varit orginaltillbehör men har ingen aning har sett på bland annat polarexpedition vagnar.
Påminner mycket om bladet på en pistmaskin typ PRINOTH T2 runt -90.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför inte använda ordinarie hydraulsystem? Borde kanske kompletteras med extra volym i tanken. Men för det ändamål som nämn bör det räcka bra. Givetvis kan det vara lämpligt med prioriteringsventil för att säkersätta funktion på ordinarie system före de ventiler för extra funktioner.

Du har ju glömt bladet fram! Kan ha varit orginaltillbehör men har ingen aning har sett på bland annat polarexpedition vagnar.
Påminner mycket om bladet på en pistmaskin typ PRINOTH T2 runt -90.
Då vi "Råkar ha" några olika 24V elhydraulaggregat liggande + en orginaltank från en 206, så känns det som enklare med att bara montera fast det. samtidigt så säkerställer man att det alltid finns hydraulkraft för styrning sv vagnen vid körning, även om man kör annan hydraulik samtidigt.

Pvbv 206 har ju t.ex. ett elhydraulaggregat monterat i framvagnen under förarstolen, för att kunna grovrikta kanonen, trots att det redan finns hydraulik för styrningen klart där.
Letar nu bara efter ett elventilpaket, kanske från just en pvbv206.
Då får man massor av olika funktioner.
Vi fick över massor av kablar, relän, knappar, solenoider mm. efter att ha vi har skrotat den borttagna radiohytten på bandvagnen.

Nog har vi skissat på ett mindre blad fram. Men då bara med 2-vägs funktion. 8-vägs funktion känns lite "Överkurs" för oss.
Det verkar ska gå bra att montera fast det på domkraftsfästena fram.
Vi har ett sådant liggandes, som vi kan exprimentera med. Men sätter vi dit ett blad fram så blir det ju svårt att även få fast en winch där.

Vi har även svetsat ihop en "Skyddsbur" för varningsrampen som vi ska sätta fast på taket.

Vi har för övrigt bandvagnen i ett garage på kommunförrådet.
Där ska vi hålla till med att plocka isär karosseriet inför lackeringen.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
De blad jag har sett bilder på är i formen påminande om pistmaskin varianten. Dock har det bara varit frågan om enkel styrning. Höj/sänk alt med skråställning (vridning). Skulle ha hittat någon bild. Båda har gått höja ganska högt upp i parkeringsläge i höjd med motorhuven eller högre.

Pvbv 206, jovisst. Men tänk på att det är en miltärpryl. Vapen är heliga på sådana. Troligast sitter det el-hydraulik där för att man vill kunna köra vapen utan att starta motorn. Givetvis finns det lite special ventiler och dyligt då hydraul krävs för styrningen. Men jag tror fortfarande att det inte skulle vara något problem att koppla in på ordinarie system. Tror att det kan finnas lämpliga ställen redan att ta ut till externt hydraulblock. Men det var ett tag sedan man gjorde lumpen och skruvade i dom där. Men visst är det väl kanske enkelt med el-hydraul om ni har sådant till rätt pris.

Vill man göra den riktigt rolig och lite billigre i drift. (läs: nästa år) Så kan nog en modernare diesel och växellåda vara bra. Det är inte helt fel med +50hk till, det är väl en bra dieselmotor för sin tid, men det var ett tag sedan... Moderna turbodiesel motorer är bättre. Men det ska vara lite stadigare grejer utan att vara för tunga saker.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej.
De blad jag har sett bilder på är i formen påminande om pistmaskin varianten. Dock har det bara varit frågan om enkel styrning. Höj/sänk alt med skråställning (vridning). Skulle ha hittat någon bild. Båda har gått höja ganska högt upp i parkeringsläge i höjd med motorhuven eller högre.
Kanske att det är detta montage du sett ?
Men ska man köra i mörker så blir det till att sätta lysen högst upp på taket.


Pvbv 206, jovisst. Men tänk på att det är en miltärpryl. Vapen är heliga på sådana. Troligast sitter det el-hydraulik där för att man vill kunna köra vapen utan att starta motorn. Givetvis finns det lite special ventiler och dyligt då hydraul krävs för styrningen. Men jag tror fortfarande att det inte skulle vara något problem att koppla in på ordinarie system. Tror att det kan finnas lämpliga ställen redan att ta ut till externt hydraulblock. Men det var ett tag sedan man gjorde lumpen och skruvade i dom där. Men visst är det väl kanske enkelt med el-hydraul om ni har sådant till rätt pris.
Gratis är gott ! :D
Vi har några 24 volts elhydraulaggregat liggandes.
På flakkonstruktionen vi kommer att montera, så finns det gott om plats för elhydraulaggregatet och extra tank.

Vill man göra den riktigt rolig och lite billigre i drift. (läs: nästa år) Så kan nog en modernare diesel och växellåda vara bra. Det är inte helt fel med +50hk till, det är väl en bra dieselmotor för sin tid, men det var ett tag sedan... Moderna turbodiesel motorer är bättre. Men det ska vara lite stadigare grejer utan att vara för tunga saker.
En motor från t.ex. en 308 kostar visst 250 000:- + att en ny vxl. låda. till detta motorpaket lär väl kosta minst 50 000:-. Så det blir många liter diesel för dessa pengar.
Men visst så lär den ju dra hårdare och gå lite fortare.
Men vad man också kan drömma om är att montera dit, är "Diff-spärrar" på både fram- & bakvagnen, då lär nästan inget stoppa den. :afraid:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför det inget hänt på ett tag med projektet och tråden, är för att det har kommit mycket annat emellan, så tiden har helt enkelt inte riktigt täckt till. Men nu har vi tagit oss kragen och kommit igång igen.


Flaket lyfts på plats.
Det är fyra fästpunkter som ska stämma med varandra.

4 st. M20 bultar håller hela härligheten på plats.

Efter monteringen av flaket så har vi börjat förbereda för omlackeringen.
Bland annat så har vi plockat ut samtliga rutor. Dom sitter med spränglister, så det var rätt så enkelt att få bort dom (Hela).
Men en av frontrutorna var sprucken, gammal skada, så vi ska höra med "Lagerchefen" på centrallagret om det kan tänkas finnas en begagnad ruta till övers för en fattig skoterklubb.

Förutom rutorna så har vi även plockat bort stänkskydd och lyktor. Däremot så skipade vi att plocka bort hydraul- och bränsleslangarna, vill inte ha en massa hydraul- och dieselolja överallt. Så vi maskerade en del och där det var som mest djäv.... "Ormbos" likt (Bränsleslangsanslutningar och ventiler ovanpå bränsletankarna), tänker vi helt sonika lacka över, för vagnen är ju inte tänkt som ett utställningsföremål.

Bandvagnen färdig för maskering.

Sedan började då det viktiga maskeringsarbetet. Då vi plockat bort rutor och dörrlisterna, så är det viktigt att få det tätt, så att inte inredningen blir rödmålad.


Maskeringsjobbet kräver sin man


Maskintrailerföraren kan även använda en färgspruta.


Flaket blev riktigt bra.


Nu återstår det att börja montera tillbaka alla delar.
Men innan Skoterns dag så siktar vi på att vara klar med det.

Sedan får vi börja klura på Hydraulikmonteringen. Vi har fått tag i ett 24V elhydraulaggregat, samt en mindre kran. Söker även efter en hydraulwinch, men vi skall även kolla upp om det går att få tag i en 24V elwinch för en rimlig summa.
Men hur vi gör med kranmonteringen får vi se, viktigast är ju att vi får till hydrauliken, så att vi kan höja och sänka sladden.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Under veckan så har vi hängt på en massa olika detaljer som vi tog bort innan lackeringen.
Nu när detta är klart, så är det dags för rutmonteringen.

Niklas har tungan rätt i mun.


Sidorutorna gick också lekande lätt


Nödvändiga verktyg

Utan ovanstående verktyg + såpa, så är det besvärligt och tidsödande att få in rutan i rutlisten,
och sedan att sätta in spränglisten i rutlisten.


Så här ser den ut, blev riktig snygg jämfört med hur den såg ut från början.

Vi har även målat insidan på flaköverbyggnaden.
Förrut så var flaket grönt, blev btydligt trevligare och inte minst ljusare.
Nu ska det på dekaler, därefter så tänker vi montera upp 6 st arbetsbelysningar.
vi har även kvar att dra ström upp till ljuslådan på taket.
 
Last edited:

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Coolt bygge!!

Men får man fråga vad den är tänkt att användas till?
Man har väl knappast råd att köra omkring i en såndär för skojsskull, då dom lär dricka hyffsat mycke ... diesel?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Coolt bygge!!

Men får man fråga vad den är tänkt att användas till?
Man har väl knappast råd att köra omkring i en såndär för skojsskull, då dom lär dricka hyffsat mycke ... diesel?
Vi kommer att underhålla skoterlederna med den.
Vid tungt före (=Läs djup snö), utan sladd drar den ca. 15 lit./timmen.
Och då hinner man nog inte mer än 1 mil/tim.
Men på en upptrampad skoterled går det betydligt lättare, då drar den ca. 10 lit/tim. när vi drar sladden.
Och då hinner man 2-3 mil/tim.
så den drar egentligen inte så värst mycket mer än 2 skotrar som ligger och sladdar en skoterled med lite tyngre sladdar.

Vi har tidigare kört med pistmaskiner, dom drog upp till 25 lit./tim.
Och dom går betydligt saktare än bandvagnen.
Vi testade även för ett par år sedan en "Bensin-206" med Ford V6, den sörplade i sig 25-30 lit. bensin/tim. så den känns inte riktig som en spargris. :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi har nu börjat med att kika på elen.
Har börjat med att montera in belysning i skåpen på bakvagnen.
annars är det ju hopplöst att hitta något när det är mörkt ute.
Vi har även börjat hänga på lite arbetsbelysningar, men det blir nog att
dels xenonkonventera 4 av dom, samt att montera 2 st. med 8w ledbelysning.
För det kan nog bli problem med att strömmen att räcka till om man ska ha igång massor
av strömslukande extraljus, arbetsbelysningar, varningslampor osv.
det blir snabbt uppemot 1000 w om man bara har konventionella lampor.:hmmmm:


Det är ett ganska spartanskt elsystem på en 206.

Kablarna finns bara i 2 färger, rött (= +) och blått (= -)
Men som tur är, så är kablarna märkta med nummer, iställer för att ha olika färger.
Så det är ju kanske bra, då även en färgblind kan vara elektriker. :laugh:
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Haha väldig tur att kablarna är nummrerade för annars så vore det jobbigt att försöka hålla på med elen! :laugh:

Men xenonkonventering funkar nog bra, har fundrat på att plocka det på fyrhjulingen då den har jobbigt att driva alla lampor ibland. :ciao: