bara nyfiken xenon kit till proride

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Varför inte bara det är samma kontakter så går de
På min skoter så var de också plug n play...

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Prova maila han å fråga om de bara är att plugga i så funkar de direkt :)
Tror han ändrat uppfattning efter jag kontaktade han .

Proride å xenon är inte så enkelt att lösa på nåt billigt och enkelt sätt. Har provat olika kit å med batteri dessutom och de faller alltid på nåt som tex. För klen laddning på dc kretsen till batteri eller den halvvågsriktade likspänningen från ljusspolen
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har sålt en hel del H13 lampor iår, samma visa varje gång. Dom har haft xenonkit som slocknat helt. Dock vet jag inte vad dom kört med för kit men det verkar lite fishy fish
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Det står inget i annonsen att det fungerar perfekt, utan bara att det är plug and play, alltså att alla kontakter passar direkt...
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Poängen med annonsen hans är ju att ballasterna är AC ström, som proride kräver.
Och till 80% av alla som köper xenon köper kit för DC.
Så det var där min fundering kommer in i bilden.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Prova maila han å fråga om de bara är att plugga i så funkar de direkt :)
Tror han ändrat uppfattning efter jag kontaktade han .

Proride å xenon är inte så enkelt att lösa på nåt billigt och enkelt sätt. Har provat olika kit å med batteri dessutom och de faller alltid på nåt som tex. För klen laddning på dc kretsen till batteri eller den halvvågsriktade likspänningen från ljusspolen
Vad hade du ställt honom för fråga då?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är bara ac ström mellan ballasten och lampan. Fortfarande dc till ballasten. Finns tydligen kit med ac input men ska visst va rätt dyra och löser ändå inte problemet på proride. Finns ett färdigt kit från staterna som ska fungera men enbart hel eller halvljus 35w å kostar kring 5000kr.

Jag frågade bara om de skulle funka bolt on som de stod i annonsen från början å att isåfall vilke ja komma dit å montera å funkar de inte så får han igen grejerna å får betala min resa :)
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Vad jag har förstått så är det ju AC på elen upp till lampan. Alltså på standard lampan innan byte till xenon.
Därför inte xenon fungerar då folket försöker klämma dit ballastet med DC.
Likadant är det om man ha planer på att försöka med highpower led. Även dom kräver DC för att lysa. Dock så fungerar inte de heller.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är så fiffigt att de inte är ren ac spänning heller :/ Halvvågsriktad likspänning är det å därför så knepigt att få till en ren dc spänning. Med batteri så tömmer man batteriet efter ett tag då som tidigare nämt dc laddningen till batteri har för klen spole.
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
varför talar du om DC då det är helt omöjligt att få DC.
Då AC verka va det som gäller?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Är ju just de som är problemet. Är varken dc eller ac till org lyset.

Har såna kit som de är i annonsen med sk. ac ballast (fortfarande dc input) om du vill låna å testa själv
 

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
Är det inte bara att sätta dit en likriktarbrygga då, sepass stor som klarar strömmen som ballasten behöver?
 

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Är ju just de som är problemet. Är varken dc eller ac till org lyset.

Har såna kit som de är i annonsen med sk. ac ballast (fortfarande dc input) om du vill låna å testa själv
Så ballasten konverterar dc till ac? Är det så du menar?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Finns både ballaster som ger dc till lampan (billiga kit ca 2-300 för 35w) sen de som ger ac till lampan och vad man kan läsa sig till ska ha längre livslängd på lampan (finns även beskrivet hos vissa tillverkare att lamporna ser ngt annorlunda ut)
Men båda dessa matas med likström så som svar på din fråga så verkar den ju tydligen göra om till växelspänning inne i ballasten samtidigt som den höjer volten till dom antal tusen som behövs.

Sen har jag hört talas om att de ska finnas ballaster som klarar växelström in men är ännu dyrare dock inte sett några själv.

Har provat likrikta,glätta och även fått spänningsreglera igen med olika komponenter å haft hjälp av en duktig tekniker som försökt räkna ut vad jag behövt för komponenter men vi lyckades aldrig få det att fungera helt.

Dom som verkar kommit längst i en lösning för färdiga xenonkit som funkar på proride är norska Daltech men de verkar som att även dom har gett upp nu då de inte kommer några uppdateringar därifrån.

850-t5 pma adress om du vill låna ett kit å prova
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Hur är det med LED lampor?? Är det samma problem med strömmen där? Annars kan jag starkt rekommendera det.. Satte i 30w LED H4 i fyrhjulingen som vart grymt bra. Iofs så sitter det bara 35w halogen på den orginal.
 

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Har forskat lite själv och det behöver bli dc för att fungera.

Nån som vet om en sån här går att köpa från svensk återförsäljare?