Batterifundering XTC 600

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Hej, nu börjar det luta mot vintern igen och för en gång skull tänkte jag se över skotern innan vintern :)

Frugan har en XTC 600 med elstart och batteriet börjar bli dåligt och håller inte laddningen.

Men jag funderar på om man skulle ta å stoppa i ett YT14B istället för de YB16AL som egentligen ska sitta där.

Men frågan är om det blir för klent..

Benäming Volt Ah CCA Vikt Längd Bredd Höjd
YT14B-4 12 12 110 4,3kg 152mm 70mm 145mm
YB16AL-A2 12 16 190 5,3kg 206mm 71mm 164mm

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Varför byta ut en sådan viktig sak? Bättre att ha det som ska vara. Hur förklarar du till frugan då hon står någonstans i skogen och skoter inte vill starta?:) Du kan dra på starten länge med det som ska vara original.

den startar ju fastän man inte har batteri?=)...
men jag hade såklart satt ett lika stort som sak sitta där..sen spelar de enligt mig ingen som helst roll vilket fabrikat.bara måtten och kapacitetn är den samma:)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Enda batteriet med rätt mått och rätt antal amperetimmar är just YB16AL, alla andra blir för breda.

Anledningen till att jag vill byta batteri är för att YB16AL har avluftningen i bakkant av batteriet så när man kör i branta uppförsbackar så läcker batteriet syra. :(

Så därför tänkte jag stoppa i ett underhållsfritt batteri och det största som passar är YT14B.

Om jag hade haft en tångamperemeter som klarar DC så hade jag kunnat kolla vad startströmmen ligger på och enkelt kunnat räkna ut om YT14B räcker, men det hade jag så klart inte då..

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag tror såhär: om du sätter dit det mindre batteriet så kommer det att fungera bra sålänge du ser till att det är ordentligt laddat, jag tror nämligen inte att det kommer att räcka till om vi säger att du kanske inte har laddat det ordentligt och det är tillräckligt kallt. Sen så verkar dom underhållsfria batterierna vara ganska känsliga och far illa ganska lätt om man fuskar med underhållsladningen.

Varför inte bara dra ut en dräneringslang ut i fria luften under maskinen?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Jag tror såhär: om du sätter dit det mindre batteriet så kommer det att fungera bra sålänge du ser till att det är ordentligt laddat, jag tror nämligen inte att det kommer att räcka till om vi säger att du kanske inte har laddat det ordentligt och det är tillräckligt kallt. Sen så verkar dom underhållsfria batterierna vara ganska känsliga och far illa ganska lätt om man fuskar med underhållsladningen.

Varför inte bara dra ut en dräneringslang ut i fria luften under maskinen?
Det går en dräneringslang ut under maskinen, men det är de eviga fyllandet jag vill slippa.

Hittade på ebay.uk en Yuasa YT14B-BS med CCA 210 vid -18 grader för 800 pengar inklusive frakt så jag tror jag beställer den och testar lite.

Det batteriet sitter ju orginalmonterat på yamahas 1000cc - 1800cc motorcyklar så till min klena lilla 600cc leksak så ska det väl banne mig räcka :).

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Då börjar det ju likna nåt, om det stämmer att det första bara hade 110CCA.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Kollade runt lite mer på ebay.uk och hittade tändstift (BR9ES) också för 33:- styck inklusive frakt :)

Dom var även billiga på andra stift.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Blir att köpa ett nytt batteri i år.. Tänkte provstarta skotern men elstarten var död. Då provade jag ladda batteriet och batteriladdaren indikerar kortslutning :(

Laddade fullt innan jag ställde undan men batterispänningen måste ha sjunkit under sommaren sedan frös skiten sönder vid första kylan.