Batterimont. Indy

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag tänkte vara duktig och söka innan ja frågade nu men det blev ja ju bara ännu dummare av.

för att montera ett blyaccbatteri på min indy måste jag likrikta växelspänningen. så långt förstår jag.
men måste jag ha en "spänningsregulator"?
jag menar, nog måste det väl finnas en sån orginal? går det inte att använda sig av den?

att söka på voltregulator, laddrelä, likriktare mm är inte lönt här då alla har olika benämningar på olika saker...
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har hittat en diodbrygga, GBPC 5010 heter den, är det nånting ja kan använda?
den har 4stift, varav ett avvikande som är märkt + dom andra är omärkta.. hur kopplas detta?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Satte batteri och elstart på en Kawasaki en gång. Hade bara en fyrkantig likriktare som du talar om någon regulator behövdes inte, batteriet sväljer
överspänningen. Men försök inte utan batteri då kan gps och annat må illa.
Likriktaren kopplas så att plus och minus är ut och de två andra är växelspänning in från motorn.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Batteriet sväljer ingen överspänning, voltregulator är ett måste! Finns enkla på tex Rinab som är både likriktare och spänningsregulator i samma box, med den följer installationsbeskrivning. Den bör kunna ersätta den som sitter original.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nä. jag tror inte alls på att köra utan spänningsregulator.. batteriet måste ju koka sönder.

men i detta fall så är ju enbart ett stift avvikande, de resterande tre st är likadana? hur vet jag vad som är in / ut
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Du ser ju vars dom kommer ifrån, statorn eller mot kabelhärvan. Vad är det för färger på alla?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Där har du ju en vanlig likriktarbrygga där du kopplar in växelspänningen på de två som det står AC på och sen har du plus och minus på de två resterande stiften. Dom brukar höra ihop diagonalt med varandra. MEN, du kommer att få ut betydligt mer än 12V på likspänningssidan och därför måste du ha en regulator. Därför föreslog jag en spänningsregulator från Rinab el. dyl. som har inbyggd likriktarbrygga för inkoppling av batteri.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja jag vet att jag måste spänningsbegränsa också men för tillfället undrade jag hur man kopplade en sån här likriktarbrygga. det är ett avvikande stift som är märkt + och ETT stift som är märkt AC, dom andra två är omärkta.

var inne och hörde mig för hos polarishandlaren, han ville ha 1091kr för en voltregulator inkl likriktare (från en rxl 650).. vilket rövarpris... på rinab kostar en universal runt 400kr..
vad är det som säger att det inte går att använda en vanlig laddregulator från en äldre bil?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.276
84
48
Övik
Som sagt förhåller stiften sig diagonalt i en likriktarbrygga, alltså diagonalt från + har du minus och diagonalt från AC har du andra AC stiftet.

Ja visst får du använda en laddregulator från en bil, blir ju bara betydligt enklare, stilrenare och lättare för den som ska dit nästa gång att skaffa en som passar någorlunda rakt av. Bara min åsikt
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jaja. =) men ja är den omständiga typen som inte gillar att köpa saker i onödan när jag har en drös olika likriktare och laddrelän/laddregulatorer liggandes.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Det går säker alldeles utmärkt att använda den bryggan som du har, men förmodligen så har du bara nytta av två ben, eftersom din generator antagligen är enfasig.
Jag använde en diod på min maskin och det fungerar bra.
Om du har nytta av mitt projekt kan du gärna läsa om likriktningen:

http://www.hannu.se/likrikta/

M.V.H
/Tobias