Jag kollade in trailerekipagen för några år sedan och det är riktigt sexiga maskiner.
Min tanke är såhär. Om du anser att du har för mycket pengar, och det verkar du ju tycka eftersom du har(hade?) en avalanche, så kan du absolut köpa en sådan och använda privat.
Men jag tror inte att det är en bra idé för företagsverksamhet. Dels skulle jag inte ge mig in i åkerbranschen alls eftersom att baltländerna har konkurrerat ut svensk åkerinäring och dels tror jag att en be-trailer är fel fordon.
För det första så tror jag inte att så många privatpersoner fraktar runt på riktigt stora grejer tillräckligt ofta. En trailer ligger väl mellan vanliga bilsläp och vanliga lastbilar i storlek men en tradare som kuskar fram och tillbaka på E4:an kostar inte mer än några hundra kronor milen och det är det som du ska konkurrera med.
Som hyrmaskin kan den fungera men folk brukar inte vara så varsamma med hyrgrejer.
Sen tvivlar jag på att det är så smart att köpa en one-off tillverkad från vanliga bilkomponenter av en tillverkare som är ny och kanske inte finns om 5-10 år för 700k som du dessutom inte kan ta körkort till längre.
När du är åkare måste du tänka i lite nya banor, t ex: "Var kan jag serva och repa den?", "Var får jag tag på personal?", "Vilka driftskostnader kan jag räkna med?" och så vidare i all oändlighet. För om du börjar ta på dig körningar så tar du också på dig krav.
Som åkare måste du tänka tanken på att bilen faktiskt kan gå sönder mitt i ingenstans när du har kunder som väntar och då är det inte allt för roligt att måsta bärga fanskapet till andra änden av landet till den enda verkstaden som klarar av att repa grejerna och sen kanske vänta några veckor då verkstaden inte hade delen inne.
Nej ärligt talat, ett c-kort kostar 15k och en FL6 får du för 100k. Dessutom har den en lägre fordonsskatt. Volvon har ett stort återförsäljarnät med gott om verkstäder och den är gjord för att jobba med 10-tals ton på flaket i 100 000 mil. Det är inte en volkswagen eller iveco.
Jo jag har Avalanchen kvar, men kör Crafter till vardags - Så därför har jag råd med Chevyn
Du verkar lite insatt i åkeribranschen, vilken jag absolut inte tänker ge mig in i.
-Har jobb som jag inte tänker byta.
Skulle jag däremot ha en fordonskombination som de övre är jag rätt säker på att många bönder skulle vilja ha sina hövändare och dylikt skjutsade lite varstans.
-Kul grej på kvällar och helger jussöm..
Men det är nog som du säger, om man väl köper ett ekipage så lär man ju aldrig bli av med det till ett vettigt pris, den dagen man ledsnat.
Fast en sjusitsig 160hk Crafter och 12 meter släp hade inte vart så tokigt..