Behöver hjälp med en f7 boggie

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
hej har stött på problem med min boggie lutning på min f7a.

har nyss plockat ihop boggien och skotern, har haft dämparna på service och bytt matta, plus att jag satt på en höjning på chassie bak som jag har fått tag på från en sno pro 440.

men nu till problemet, när jag plockat i hop hela skotern nu så får jag inget matt tryck för utom längst bak, främmre delen av boggin hänger i luften, hur ska jag bära mig åt?
ska fixa ett kort så ni ser

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
eftersom att du har flyttat ner den bakre infästningen så hamnar ju bakdelen på boggien lägre. ska man höja bak måste man även göra det fram i boggien.

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
har för mig att firecat maskinernas boggie "svävade" lite i framkant när de inte var belastat, visar sig mer när man höjjer.

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
men på skotern höjningen satt på svävade den inte, och den fanns de bara ett hål fram på med,
men den hade dom tagit bort balatarremarna, blir de skillnad då?

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
när jag ställer mig på den så går den ner lite så då blir de bättre matt tryck.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Utan balataremmar funkar inte boggien som den ska...
Ta bort höjningen är mitt tips om du nu inte orkar höja lika mycket fram, som dessutom gör att du bör höja framvagnen, vilket inte är lätt att få bra.

Mvh Erland

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
dämparen blir inte så mycket längre utan balatarem så att skenorna ligger plant efter backen om de hänger i luften nu.

det va likadant på min F6 -06. Boggien är monterad så lågt i tunneln bak att den hänger i luften fram, om man inte har lågt tryck i framdämparna. Inget att bry sig om, men man kan ju flytta ner främre fästet på boggien om man inte vill tappa fjädringsväg. Gör det istället för att ta bort remmarna, det gör bara att främre dämparen kommer slitas isär om du har otur

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
hur mycket måste man flytta ner främre hålen isf? den är ju bara ner flyttad knappa 1,8-2 cm bak nu. går de att sätta på lite längre balar rem eller blir det också fel? om man ska flytta ner hålen fram måste man sätta någon förstärknings plåt invändigt i tunnen med då?

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Du bör nog flytta ner lika mycket fram som bak om du ska få något lika geometri i boggien, kommer inte ihåg hur det såg ut på insidan boggien men sitter väll nån popnitad plåt där redan kommer dock inte ihåg hur stor den är, du kanske klarar dig med den som redan sitter där... Men frågar du mig så hade jag nog rekommenderat att köra som den var ifrån början... Jag gjorde misstaget att använda de nedre hålen "under fotstegen istället för de över" i bakkant på min F7 -05 med den lilla förändringen som såg direkt harmlös ut gjorde att den inte gick på vatten alls mer eller mindre och när jag ändrade tillbaka gick den som en båt... Du får ju även brantare attackvinkel på mattan om du flyttar ner boggien i framkant...

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
tack för alla svar, blir nog att jag får flytta tillbaka till dom övrehålen igen!