Behöver lite tips angående bygge.

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag köpte en Vector förra vintern, åkte kanske 50 mil på den. Och kände väl genast att jag tyckte effekten va lite tam, snickrade ihop ett eget turbokit med lite tips och råd från Marklund. (Mcx)

Har provkört lite och det verkar gå trevligt, med mycket bra respons då turbon är monterad alldeles intill motorn.

Chassit är i övrigt förlängt till 144" med originalboggi och 38mm matta, och med rådande snöförhållande i mellansverige så kanske det räcker.. MEN, mycket vill ha mer.... Åkningen jag gillar är ju såklart lössnö (inte bästa maskinen för det, jag vet) Men om man nu bortser ifrån det, och ändå vill bygga något fränt med mycket matta, som tar sig dit man vill utan att få skotta hela dagar..

Vad ska man ha då?
Jag tänkte försöka få tag i någon längre boggi, gärna 155" och åka med matta kring 51-57mm kammar.. Jag skiter i om kammarna börjar trilla av efter 200 mil, det finns de som lever på att sälja nya mattor..

Hur åker ni, som har mycket matta? Är det ren pest att åka 7-8 mil led med de kamhöjderna?

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
jag gillar assault rmkn:s boggie samt mattan som sitter på den då det är ganska hårda kammar. Dock vet jag inte hur mycket modifikationer du måste göra men lär bli ganska skakigt efter led kanske? iaf får nån fylla på vad dom tycker om de. Lycka till med bygget iaf! :)

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Modifieringar är inga problem, jag bockar en ny bandtunnel om det behövs... 7 kugg noslip är väl det som krävs för att få mera plats mot kylaren..

Tackar!

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Boggie och matta från Assault låter vettigt. Kör en -14 själv och klart mattan går tyngre än en ripsaw 32 men inte skakar eller vibrerar det nått! Sen kanske inte mattan pallar maxfartstest på havet men det gör ingen hk-matta!

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
jag tycker inte det är några problem alls med 151"-61mm att köra efter led. men man kan ju glömma de högre farterna dock :p