Behöver råd! :ohwell:

lerkanen

Medlem
22 dec 2016
12
0
1
Tjo, jag har två frågor som jag skulle behöva hjälp med!
ska köpa skoter så behöver lite tips!

1. vad anses vara för mkt mil på en skoter? hade tänkt mig en 2014-2016 årsmodell.

2. tips på skoter? ska va 2 takt, lätt hanterliga, 800cc, gå bra på led samt i djupsnö och lite hill (bc) är rmk:n bäst då? men hört att dem har sjuka kylnings problem!?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
1 . Om du köper en lång maskin så är ju nästan timmarna mer intressant än milen. Är ju ingen fara och köpa en 14-15 som gått 200-300 mil om den är väl omhändertagen.

2. Vanliga rmk har ju stora kylsystemet så den är de ju ingen fara med. Heller inte PRO rmk LE.och beasten. Men de är ju inga renodlade led maskiner så de finns ju en gräns. Polaren kör en pro rmk Le -14 och den blir inte nå varmare än min m800 blir när vi kör led. Men båda maskinerna har isrivare. De är nästan ett måste

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Nu säger ja inte bara de här för jag kör arctic. Men är du ute efter en maskin som går bra på leden och bra i lössnön så hade jag ju köpt en m8000 alla dagar i veckan före en rmk. Då m8 känns mer stabil på leden men den väger mer oxå samt att den har fox dämpare org. Men rmk är betydligt smidigare att bryta runt med i tät skog, och flyter väldigt fint i snön.

Det bästa är alltid att testa olika maskiner du är sugen på och känna själv vilken maskin som passar dig.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skulle lätt gå på en Arctic i så fall pga problem med Polaris spridare, elsystem osv. Polaris må köpa mest reklamplats men sedan 10 år tronar de längst ned i kvalitetslistan...

De kompisar som har Arctic kör och är nöjda, de som har /haft Polaris är genuint missnöjda alt får säsongerna ödelagda pga motorproblem eller nåt annat. Trist, för det är fina maskiner när de funkar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
kört polaris sen -12 och de fel som uppstått har jag varit skyldig till själv. De som åkt Skidoo Arctic har haft minst lika mkt problem själva så det är inte direkt märkesberoende i min krets iaf.

Handlar mer om hur man använder grejerna..

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Polaris är ju alltid bäst rent upplevelsemässigt! Om du vill ha ett gammalt tungt chassie med jättefin motor så kan du köpa arctic!

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kommer aldrig få något bra svar på frågan om vilken som är bäst utan det brukar bara sluta i skyttegravskrig mellan olika märkesförespråkare. Om du inte har jättebråttom så åk runt hos några handlare och provkör lite begagnade skotrar eller om du kan provköra kompisars skotrar.

Det finns väldigt få dåliga skotrar inom de årsmodeller du funderar över men de skiljer väldigt mycket i hur de uppför sig när man kör och det är väldigt individuellt hur man vill att skotern ska uppföra sig i temperament och balans.

Jag brukar åka på skotervisning varje år och provköra och det är intressant hur mycket som skiljer på maskinerna, vissa känner man direkt att de vill ta livet av en och andra trivs man direkt jättebra med.

Fundera på hur mycket led kontra lössnö det kommer bli, om det blir mer led så fundera över en crossover för de fungerar bra i lössnön de också om du inte ska roa dig med extrem bergsklättring.

På så pass nya skotrar ska du se till så att de är servade enligt plan och att servicebok finns kvar.
Men hitta en som gått max 300 mil och om skotarn även har timräknare så kan du snabbt räkna ut medelhastigheten så du kan se om den gått mest led eller om den varit ute i skogen å snirklat.

Last edited: