Hej!
Behöver lite råd från nån med erfarenhet.
Har en 500ss 04a som jag ägt sen ny. Ca 1000 mil. Kolvar bytt och omfettad vev vid 600 mil.
Förra säsongen upplevde jag att vatten försvann. Inga läckage vad jag kunde se. Tänkte att den kanske tryckte ur sig lite vatten undan för undan genom kylarlocket då den gick varm ibland när jag drog kälke på hårt underlag.
Efter sommaruppehållet så ville den inte gå på bägge först. Upplevde ena stiftet som lite gråaktigt.
Den gick dock fint efter stift byte men rykte ganska mycket.
Anade oråd och gjorde komptest. Ca 7 och 8 kilo visade det. Plockade isär motorn efter det.
I en av cylindrarna var kolven rejält repig och vevstaken krokig. En gråaktig sörja på det mesta i vevhuset. Som en blandning mellan bensin, olja och vatten.
Kan det under sommaren läckt ner vatten i ena cylindern pga nån dålig oring? Eller bensin pga flödande förgasare?
När jag startade sen så spolade det upp ovanför kolven och orsakade krokig vevstake som följd?
Såg inget uppenbart fel på packningar eller oringar.
Vad skulle ni med erfarenhet ha gjort nu? Med tanke på mil så vill jag byta lager och tätningar på veven när ändå staken måste bytas. Byter man bägge stakar?
Vart köper ni delar? Duger Sno X på Skoterdelen tex?
Tanken är att ha kvar skotern som andraskoter och senare till grabben.
Behöver lite råd från nån med erfarenhet.
Har en 500ss 04a som jag ägt sen ny. Ca 1000 mil. Kolvar bytt och omfettad vev vid 600 mil.
Förra säsongen upplevde jag att vatten försvann. Inga läckage vad jag kunde se. Tänkte att den kanske tryckte ur sig lite vatten undan för undan genom kylarlocket då den gick varm ibland när jag drog kälke på hårt underlag.
Efter sommaruppehållet så ville den inte gå på bägge först. Upplevde ena stiftet som lite gråaktigt.
Den gick dock fint efter stift byte men rykte ganska mycket.
Anade oråd och gjorde komptest. Ca 7 och 8 kilo visade det. Plockade isär motorn efter det.
I en av cylindrarna var kolven rejält repig och vevstaken krokig. En gråaktig sörja på det mesta i vevhuset. Som en blandning mellan bensin, olja och vatten.
Kan det under sommaren läckt ner vatten i ena cylindern pga nån dålig oring? Eller bensin pga flödande förgasare?
När jag startade sen så spolade det upp ovanför kolven och orsakade krokig vevstake som följd?
Såg inget uppenbart fel på packningar eller oringar.
Vad skulle ni med erfarenhet ha gjort nu? Med tanke på mil så vill jag byta lager och tätningar på veven när ändå staken måste bytas. Byter man bägge stakar?
Vart köper ni delar? Duger Sno X på Skoterdelen tex?
Tanken är att ha kvar skotern som andraskoter och senare till grabben.