bengans 550-kit

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
What about them?
Om det är filat in i avgasporten brukar man fila till ventilerna så att de följer avgasportens nya profil.

För att de inte ska ta i kolven brukar man shimsa dem.

Har du inte fått ihop grejorna än?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kopparbrickor brukar användas för att shimsa ut tändstiften. Så inte stiften sticker för långt in i förbränningsrummet och minskar volymen som i sin tur ökar kompressionsförhållandet.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Japp! dom ovala är nog för shimsningen av avgasportarna men det ser
fortfarande skumt ut. Sen är det koppar brickorna (9st).
Är de olika tjocka?
Det var ju skumt att det var just ett udda antal... Kanske en "påse" kompatibel med triples också?
Om du har möjlighet att ta lite bilder så kan du ju med fördel lägga upp några här, så får vi se hur det ser ut.
Tinypic.com kan du ladda upp dem på.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sällan det följer med exakt antal, utan oftast fler än vad som behövs.
Lätt att tappa någon ner under motorn så då är det bra att det finns några extra.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sällan det följer med exakt antal, utan oftast fler än vad som behövs.
Lätt att tappa någon ner under motorn så då är det bra att det finns några extra.
Några extra till just detta kit, eller rent generellt för allt man köper?

Senast redigerad av en moderator:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad svamlar du om?
Ska det var så?
Ska det följa med "några" extra kopparbrickor till detta kit? Det handlar ju om minst en för mkt, men då ska det fyra på varje tändstift (tar de ens gäng då?). Då är det ju åtminstone fem brickor för mycket.

Men varför ska man alls shimsa tändstiften?
Hur ofta förekommande är det att man sänker botten (runt tändstiftet) på bowlen i förbränningsrummet?

Ska kopparbrickorna sitta under tändstiften?

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Vad som gäller för det här kittet vet jag inte.
Och anledningen till att jag svarar i den här tråden är att jag vill hjälpa Lill-janne med lite ideer om hur det kan vara.

På en del 440 toppar som är omgjorda för 98 oktan är det svarvat just vid tändstiftet. Där måste man då shimsa ut tändstiften. Hört många som uppskattar att det då följer med fler kopparbrickor än vad som behövs, att tappa någon vid stiftbyte i fjällen eller under stressen mellan två crossheat kan vara olyckligt.
Vet inte om dessa kopparbrickor ska användas till det men det är som sagt för att hjälpa Lill-janne med ideer.

Har du egna funderingar om hur 550 kit eller 440 toppar ska göras så antar jag att du är välkommen att starta trådar om det.

Senast redigerad av en moderator: