Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.Kan ju vara snorunge syndromet förstås (Pumpgasande hela tiden) ;-)
Min SKS 840cc 155 låg just under 3L/mil men bytte till den här säsongen till en 850 Freeride och testade ledkörning 8 mil
då tog den 1,56L/mil men har bytt matta till en med 63,5mm kammar och testade givetvis efter inkörning.
Det är inkörd sen ett bra tag, det är otroligt stor skillnad vid ledkörning på soppa förbrukningen och även vid blandad körning, vid lek eller tungt före tar Freeriden givetvis mycket mer soppa än vid ledkörning.Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.
Min egen erfarenhet av ledkörning är att mina pro 840 gått billigare än både summit och 49a, vet inte om sksens lägre drevning gör så stor skillnad?Oj är det så stor skillnad mellan Polaris och BRP din Freeride kommer nog sjunka i förbrukning när den är inkörd tyckte mig märka skillnad på min Boondocker.
Precis vad jag tycker är sjukt jobbigt med Polarisen. Man klarar fan inte en hel dag på en tank om det blir lite längre transportsträcka. Full gas i skogen så är det typ samma förbrukning men på led är det nästan dubbla.Nu är väl visserligen bränsle kostnaden den minsta kostnaden vid skoteråkning men räckvidden blir ju begränsad vid hög förbrukning och bära dunkar är det få som är intresserade av.
Tycker man hört gnäll om polaris förbrukning i många år men har aldrig haft nån själv men min nuvarande lynx 850 drar i alla fall märkbart mindre än tidigare nytro samt viper.Min egen erfarenhet av ledkörning är att mina pro 840 gått billigare än både summit och 49a, vet inte om sksens lägre drevning gör så stor skillnad?
Fast hur många mil per säsong kör folk i allmänhet?Precis vad jag tycker är sjukt jobbigt med Polarisen. Man klarar fan inte en hel dag på en tank om det blir lite längre transportsträcka. Full gas i skogen så är det typ samma förbrukning men på led är det nästan dubbla.
Ligger något i det. Jag knäcker inte remmar på löpande band som vissa gör men tycker det är väldigt kännbart när det väl händer. Mattan är nästan en kostnad man får ha i beaktning också på "värstingmaskinerna"... Har inte haft den i beräkning tidigare men nu när man knäckt en matta och insåg dels hur begränsat utbudet var och hur vanligt det är med trasiga mattor så är det definitivt en sak att ha i åtanke.Ska man börja räkna med mil kostnader så bör man absolut ha med drivremmen i kalkylen....
Börjar man räkna mil kostnad slutar man nog åka skoter bensinen är nog den billigaste kostnaden för de flesta men tråkigt med dålig räckvidd är det ju.Ska man börja räkna med mil kostnader så bör man absolut ha med drivremmen i kalkylen....
Jag som hade en 2018 Lynx 850 och (ingen rem gick) men körde bara en säsong 217mil, sen en Polaris 840cc två säsonger 420mil (ingen rem gick) och nu en Ski-doo 850 150mil, (ingen rem än så länge) och ungefär samma oljeförbrukning på alla tre och sen går det inte att kolla soppaförbrukningen under inkörningen. Kan konstatera att Rotaxen är i mitt fall billigare att äga pga soppaförbrukningen men då finns det andra saker i Polarisen som var bättre än i Ski-doon och Lynxen och vise versa. Har givetvis råd att tanka men det är ju inge roligt om dom tar mycket och jag vägrar dunk.Ligger något i det. Jag knäcker inte remmar på löpande band som vissa gör men tycker det är väldigt kännbart när det väl händer. Mattan är nästan en kostnad man får ha i beaktning också på "värstingmaskinerna"... Har inte haft den i beräkning tidigare men nu när man knäckt en matta och insåg dels hur begränsat utbudet var och hur vanligt det är med trasiga mattor så är det definitivt en sak att ha i åtanke.
Man bör nog kolla lite mer på maskinernas förbrukning och inbyggda fel och brister när man ska räkna på totalekonomin. Det är definitivt en sak jag kollar på just nu då man går i bytartankar. Tusenlapparna kan försvinna fort om man har otur. Sen är det ju som snötoken skriver ganska irriterande om man har hyffsat lång transportsträcka och maskinen sörplar i sig allt bränsle påväg till stället man tänka åka på. Kostnaden är en sak men att få mindre effektiv tid till körningen kan vara nog så irriterande. Även att ha med sånna i sällskapet så man måste åka hem i förtid.
Angående oljeförbrukning på brp 850 och polaris 840 så kan jag tycka att de går mycket på båda två vid aktiv körning. Båda typerna lämnar svarta fläckar i snön vid varje omtag och man kvävs lika fort när man ska hjälpa någon komma lös. Vid fin ledkörning verkar båda dra lika lite. På slutet av dagen får man fylla på ungefär lika mycket olja på respektive maskin.