Bensinproblem Rotax 503:a

Dodger

Medlem
10 okt 2006
26
0
1
Var och titttade på en gammal Trapper 602 (1980) med en Rotax 503 som var till salu.

Enligt säljaren gick den problemfritt när den ställdes undan i våras (med bensin i tanken). Nu går den enbart om man förser den med bensin genom att pumpa primern med jämna mellanrum.

Skotern stod i en lada utan belysning och jag hade inga vertyg med mig så det var svårt att kartlägga felet. Den gick dock kanonfint med hjälp av primern.

Nu har ytterligare en spekulant dykt upp och jag har fått erbjudandet att bestämma mig först. Problemet är att jag inte har någon möjlighet att åka tillbaka och undersöka skotern utan jag blir tvungen att köpa den som den är eller låta den andra köparen ta den.

Nu till frågan: är det någon som har tips på varför den inte får bensin via den "normala" vägen? sitter det någon bränslepump på en sån där som kan ha "torkat ihop" eller så? eller är det så enkelt att det blivit "skräp" någonstans i bränsletillförseln?

Alla tips och teorier mottages tacksamt, gärna omgående :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kan vara membranet i pumpen, men det finns en nästan oändlig mängd andra saker felet kan bero på också..

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tror nog att bensinpumpen har blivit torr under sommarn. Håller man igång skotern en längre stund så går den säkert, om det inte är jättegammal bensin... Köp skotern, en ev. packningssats till pumpen kostar inte mycket.

Dodger

Medlem
10 okt 2006
26
0
1
Historien fick en lika snabb som oväntad upplösning. När jag kom hem med skotern så visade det sig att det satt en bensinkran på den. Det visste inte killen eftersom det var pappans gamla skoter som han sålde.........