Bensinsnål äldre skoter?

jokkokk

Ny medlem
28 okt 2025
1
1
3
26
umeå
Är på jakt efter en skoter att ha i stugan och budget ligger på kring 15k max men har sett flera skotrar som ligger en bra bit under det, dock är bränsleförbrukning viktig för mig då jag mest kör på leder och det är ganska platt så behöver ingen med stor motor eller hög matta.

Nåt tips på nån äldre skoter från typ 1985 och frammåt som man kan få för max 15k begagnad och som drar lite bränsle?

Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
288
112
43
Vittangi
Jag hade tidigare en Ski-doo Formula 500. Den skotern var riktigt bränslesnål, tycker jag. Den hade en Rotax 494 cc vätskekyld motor, som också fanns på andra modeller från Ski-doo och Lynx från 1996 och framåt. Det bör gå att hitta en skoter för 15000 kr eller mindre med den motorn. Den motorn satt bland annat i någon Lynx 59:a/ST500 och Ski-doo Skandic 500 och någon av dem hade varit en ypperlig stugskoter, men tyvärr så är just de modellerna (arbetsskotrar) lite för dyra även när de börjar vara så gamla. Däremot så fanns det både Ski-doo och Lynx touring-modeller med den motorn och de kan nog ligga i rätt prisklass och skulle säkert fungera som stugskoter. Bör heta något med Ski-doo Grand Touring/Touring 500 eller Lynx Grand Touring/Touring 500. Sedan så fanns också Ski-doo Summit 500, som säkert också kan fungera för det syftet och kan gå att hitta för rätt pris.

Det fanns även sportskotrar med samma motor, t.ex. Ski-doo Formula SLS/Formula 500, Mxz 500 och Lynx Enduro 500, men sportskotrarna har ju då väldigt kort matta och är lätta att fastna med så på det sättet är antingen touring-skotrarna eller Ski-doo Summit 500 lite bättre.

Jag skulle gissa på att de andra tillverkarnas skotrar med 500 cc vätskekyld motor säkert också var relativt bränslesnåla. Från mitten av 90-talet typ och framåt. Vätskekylda skotrar drar generellt mindre bensin än fläktkylda skotrar och de minsta vätskekylda motorerna drar då generellt mindre än de större vätskekylda motorerna. De minsta vätskekylda motorerna ligger där kring storleken 500 cc.

Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.595
458
83
Malå/Adak
Fläktkylt drar i snitt mer än vätskekylt. En fläktkyld motor använder en massa bränsle för att kyla motorn och detta syns på förbrukningen...och försöker man snålställa dom så tenderar det hända otrevligheter.

Vill man ändå ha fläktkylt så kan man välja rätt.
Exempelvis
Ska man ha en Rotax så är 377an snålare än en 503/550 och går inte särskilt mycket sämre heller.
Kikar du på Yamaha så är 480-motorn i Phazer/Venture snålare än 540n i Viking/SRV utan att för den delen vara särskilt mycket mindre köra med.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.321
1.139
113
Stora Blåsjön
Jag hade tidigare en Ski-doo Formula 500. Den skotern var riktigt bränslesnål, tycker jag. Den hade en Rotax 494 cc vätskekyld motor, som också fanns på andra modeller från Ski-doo och Lynx från 1996 och framåt. Det bör gå att hitta en skoter för 15000 kr eller mindre med den motorn. Den motorn satt bland annat i någon Lynx 59:a/ST500 och Ski-doo Skandic 500 och någon av dem hade varit en ypperlig stugskoter, men tyvärr så är just de modellerna (arbetsskotrar) lite för dyra även när de börjar vara så gamla. Däremot så fanns det både Ski-doo och Lynx touring-modeller med den motorn och de kan nog ligga i rätt prisklass och skulle säkert fungera som stugskoter. Bör heta något med Ski-doo Grand Touring/Touring 500 eller Lynx Grand Touring/Touring 500. Sedan så fanns också Ski-doo Summit 500, som säkert också kan fungera för det syftet och kan gå att hitta för rätt pris.

Det fanns även sportskotrar med samma, t.ex. Ski-doo Formula SLS/Formula 500, Mxz 500 och Lynx Enduro 500, men sportskotrarna har ju då väldigt kort matta och är lätta att fastna med så på det sättet är antingen touring-skotrarna eller Ski-doo Summit 500 lite bättre.

Jag skulle gissa på att de andra tillverkarnas skotrar med 500 cc vätskekyld motor säkert också var relativt bränslesnåla. Från mitten av 90-talet typ och framåt. Vätskekylda skotrar drar generellt mindre bensin än fläktkylda skotrar och de minsta vätskekylda motorerna drar då generellt mindre än de större vätskekylda motorerna. De minsta vätskekylda motorerna ligger där kring storleken 500 cc.
Skulle nog också hålla med om att maskiner med rotax slidmatade 494 är nog det bränslesnålaste från den tiden, och ligger i rätt prisklass. Finns rätt många olika konfigurationer av denna motor, med och utan rave portar och olika trimningsgrad.

Men jag tycker det viktigaste när man köper en skoter för 15k är kanske inte att titta blint på bränsleförbrukningen utan en hållbar maskin. Blir snabbt många lite soppa om något går sönder. Men rotax 494 är en pålitlig spis.
Men det är såklart oavsett en gammal maskin det handlar om så allt kan hända även om den skulle se ut som ny.