Jag hade tidigare en Ski-doo Formula 500. Den skotern var riktigt bränslesnål, tycker jag. Den hade en Rotax 494 cc vätskekyld motor, som också fanns på andra modeller från Ski-doo och Lynx från 1996 och framåt. Det bör gå att hitta en skoter för 15000 kr eller mindre med den motorn. Den motorn satt bland annat i någon Lynx 59:a/ST500 och Ski-doo Skandic 500 och någon av dem hade varit en ypperlig stugskoter, men tyvärr så är just de modellerna (arbetsskotrar) lite för dyra även när de börjar vara så gamla. Däremot så fanns det både Ski-doo och Lynx touring-modeller med den motorn och de kan nog ligga i rätt prisklass och skulle säkert fungera som stugskoter. Bör heta något med Ski-doo Grand Touring/Touring 500 eller Lynx Grand Touring/Touring 500. Sedan så fanns också Ski-doo Summit 500, som säkert också kan fungera för det syftet och kan gå att hitta för rätt pris.
Det fanns även sportskotrar med samma motor, t.ex. Ski-doo Formula SLS/Formula 500, Mxz 500 och Lynx Enduro 500, men sportskotrarna har ju då väldigt kort matta och är lätta att fastna med så på det sättet är antingen touring-skotrarna eller Ski-doo Summit 500 lite bättre.
Jag skulle gissa på att de andra tillverkarnas skotrar med 500 cc vätskekyld motor säkert också var relativt bränslesnåla. Från mitten av 90-talet typ och framåt. Vätskekylda skotrar drar generellt mindre bensin än fläktkylda skotrar och de minsta vätskekylda motorerna drar då generellt mindre än de större vätskekylda motorerna. De minsta vätskekylda motorerna ligger där kring storleken 500 cc.