Beslutsångest!!

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Att det ska vara så jävla svårt.
Har jagat skoter ett bra tag nu, och har kanske fått tag i en till slut.
En 08as Shift 600 för strax under 60 tusen.
Skotern har gått endast 60 mil och ska vara i nyskick.

Ja vad händer, jo då slår den förbannade ångesten in så man kunde kräkas! Man börjar fundera på att köpa en billigare skoter - för det duger ju det med.
Eller, man får en billigare skoter med värre matta och bättre dämpare.

Nej fyfan och tvi vale, man skulle vara utan grejor!

Last edited:

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag var i samma sits, köpa eller inte köpa. Var lite osäker, men efter att ha hämtat min RS Venture och kört de första 5 milen är jag helsäker på att jag gjorde rätt som köpte en såpass dyr skoter ändå!

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Köp en skoter som du verkligen vill ha...
då blir det lättare att betala försäkring, soppa, olja, eventuell amortering, reservdelar, o.s.v. varje månad.. ;)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
På shiften sitter det väl värdelösa dämpare och matta?
Så om du vill ha det kanske du ska köpa något annat än en shift ;)

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är just det, mattan är klen original och dämparna ska vara "dugliga".
Så det kommer ju springa iväg en slant till om man köper en Shift...

ångest ångest..... haha.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe du kan inte provköra skotern?

Isf far å prova.. dämparna kanske uppfyller dina krav! Nog hade jag vela ha fox float eller vad dom nu värsta dämparna heter till min skoter men jag schimsade bara om mina hårdare så passar dom min körstil perfekt...

Matta hittar du säkert på blocket beggat...

Hoppas du förstår vad jag menar =)

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag skulle köpa en billigare med bra grejer än en med taskig matta som spinner å man kör fast å slår dämparna i botten om man piskar led.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Har klämt och känt på Shiften/IQ chassiet en del och det klockrent.
Skotern har gått 60 mil! vilket är helt fantastiskt egentligen.

Fredrik, tyvärr är inte dämparna shimsningsbara/renoveringsbara på dessa maskiner original. RydeFX lowend sitter det på dom.

rotkiv - billigare och bättre rimmar inte riktigt, eller hur? Det slutar ju med att man sitter på nå gammelhärk med 900 mil på mätarn det :p

Nä, jag måste fundera rejält nu, kan bli ett köp imorgon det här.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Fredrik, tyvärr är inte dämparna shimsningsbara/renoveringsbara på dessa maskiner original. RydeFX lowend sitter det på dom.
Jo jag vet, men jag menade bara att du kanske blir nöjd med dom som sitter på? Beror ju på såklart vad man ska göra.. ska du hoppa så kanske du ska ta nån annan.. men nog fan lovar jag de är bättre dämpare på en såndär än på nån äldre, typ Edge ifrån 01 som ska ha "BRA" dämpare. Bara för de står "Mindre pengar utlagt på dämpare" så betyder ju inte de automatiskt de är skit :)

/F

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du har rätt! Sorry för min något negativa attityd :)

Upptäckte dock precis att för samma pengar får man en ett år äldre CFI 600 med 200 mil på mätaren. Ja, ni märker väl - så här kan jag hålla på i flera veckor. :p

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Du har rätt! Sorry för min något negativa attityd :)

Upptäckte dock precis att för samma pengar får man en ett år äldre CFI 600 med 200 mil på mätaren. Ja, ni märker väl - så här kan jag hålla på i flera veckor. :p
Är dämparna viktiga så kan jag, om du inte redan visste, upplysa dig om att det sitter foxdämpare (clicker/ställbara) runt om på IQ 600 CFI 07, och inte av den billigare sorten :heh: Sen är ju originalmattan skit på den också, 32mm bara.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
men isåfall så sparar du ju kanske lite pengar på att köpa en CFI om den har bra dämpare men sämre matta, för då behöver du bara KANSKE byta mattan istället för på Shiften där du kan bli missnöjd med både dämpning och matta, btw det sitter väl inte CFI motor i Shift? :p

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
25 eller 32 matta kvittar ju, måste ändå bytas. Och en 44 kan du spara ihop till. Beggade dämpare som passar går säkert att hitta på blocket. Köp Shiften.

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Köp IQ:n! Du kommer bli nöjd! De grejer som jag räknat upp som negativa ( i den andra tråden, du vet ) uppvägs lätt av de positiva!

Lev livet nu, idag kommer det snö! Då ska man ha skoter.....
Är du inte nöjd ( vilket jag betvivlar ), så är det bara att sälja den. Som du vet så är det ju säljarens marknad i år ;)