beställa från USA eller ej?

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
ska införskaffa lite uppgraderingar till vipern, det ska bli en 44mm matta lutar åt en back country, no-slip hjul och variatorkit.

Skickade en förfrågan till Rich och fick det här svaret:
track=$500. back country 44mm
anti ratchet 8t=$158 for pair. står inte märke, men kanske whal-bros?
clutch kit=$240 super torquers drag n' fly vikter, verkar bara vara vikter
shipping for everything=$225
=1123USD enligt forex kurs nu så blir det 8268sek
8268*1,07*1,25 = 11058,50sek

och tar jag matta från stenmark 5795:- och brps no slip ~1200:-
och sen knracings Pioneer variatorkit 2695:-
=9690:- plus frakt från knracing

är inte insatt i variatorer så undrar om det är värt att ta dom vikterna eller kanske byta till heel klicker som är lite billigare (215$)

vad tycker ni som kan att jag ska köra på?

Mvh Jonatan

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag tycker du ska köpa matta från stenmarks pga mattan väger rätt mkt, blir dyr frakt på den + tull&moms..

Så beställ bara non-slip hjulen, och det är Whal bros =) och tycker du ska ta Heel Clicker V-kittet. Kör på den och funkar kanonens. Lätt att justera/ställa in också. Blir det billigaste.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
ja det blir väl billigare då, men vad menas med det här? "Internaldrift 4hjul: Nej" den matta är det 44.4mm kammar på, går det också in i vipern med 8t drivhjul? eller är det på det berömda håret med 44mm.

till heel klickern så lär jag väl köpa till en helix också? någon som vet av någon lämplig? lite trim är det på vipern också, bender pipor och v-force 3 reeds.

Mvh Jonatan

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
4hjuls Internaldrift då kan du köra med 4 drivhjul (orginal) alltså. Men om mattan inte är de så har den bara internaldrift på yttersidorna av mattan. Rätta mig om jag har fel någon..

En 44:a eller 44,4, spelar ingen roll. Går in hur lätt som hellst i en viper med 8kuggars nonslip :) Och angående V-kit, du behöver ju inte en ny billet helix. Alltså inget måste. Men är ju bara köpa om du vill. Vet dock inte vilken helix du ska ha, grader osv?

Har då klarat mig fint utan att byta helixen och jag kör också pipat,V-force åde.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
tack å bock :)

Är det ingen som har en bra setup till vipern?
har kikat på TYs tech på olika variatorsetups men hittar ingen med bender pipor.

Mvh Jonatan

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skriv ett PM till "turk" på totally yamaha's forum... Skriv din setup.

Detta krävs att veta vid bestyckning av variatorer:

Kör höjd (över havet)
Motor mod. (pipor etc)
Mattlängd
Drivhjul
Drevning
Körstil

Annars, beställ drivhjul och små saker från rich... Matta är Stenmarks självklara valet. (om du inte ska ha längre mattor).

OFTAST så använder man sig av Yamaha org. vikter när man håller på att mixtrar med variatorer..

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
@ yamahaa, nej det har gått helt orginal, om inte förra ägaren bytt något med drevningen och variatorn då, har inte hunnit kolla upp det än.

@ yamaha_nisse skickar till turk snarast, har du bråttom att beställa? att du måste göra det i veckan? eller går det bra nästnästa helg? v.39.
jobbar helg nästa vecka och ska ta traverskort veckan efter det så hinner bara upp till jarse den helgen...

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Varför inte kontakta Abris sjö och snöskoter. Dom är grymt duktiga och dom talar svenska. Inga missförstånd.

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
engelska behärskar jag bra och antar att det är billigare att ta hem från usa eftersom de som härjar mycket å har sig med grejerna tar hem därifrån.

Sen vill jag testa också, kul att testa nya saker då jag inte har någon bekant som håller på med usaimporter så kanske man får lite kontakter och så för framtida jänkeimporter när man kommer till det stadiet :)

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Har köpt matta från Staterna och sparade typ 2800:- inkl frakt och tull. Beställde i fredags Relocator kit (Nytro) 150+37(frakt) ..187 Dollars.........Typ 1320 Skr.............Kostar strax under 2000 Skr i Sweden....

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Har köpt matta från Staterna och sparade typ 2800:- inkl frakt och tull. Beställde i fredags Relocator kit (Nytro) 150+37(frakt) ..187 Dollars.........Typ 1320 Skr.............Kostar strax under 2000 Skr i Sweden....
Vart beställde du ifrån?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Fick Relocator kitet från USA idag.....Monterat och klart på under en timme.....Skit snygga prylar.....Nu har man styret i axelhöjd när jag sitter på skotern..182 cm lång....Och förut när man stod upp tog dicken i styret(måste vara jävligt nära för att nå något som är så kort....)Nu är styret långt framskjutet....Verkar kanon....Bara snön kunde komma....Total priset blev 1488:- inkl frakt+tullavgift på 818:-.........

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
lyfter min tråd lite ;)

Ni som handlat från rich, om jag beställer grejer som inte finns i hans webshop men han kan fixa ändå hur funkar betalningen genom PayPal då?

har aldrig handlat från utlandet eller använt mig av något som paypal och liknande.
vet iaf hur jag för över pengar till "PP" :D men blir det automatiskt dollar när det förs över till rich? eller måste man konvertera det ngnstans? hur funkar allt?

Vore schysst med en liten guide hur man gör.

Tack på förhand! :)

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Pratade med Rich via mail och kom överens om vad jag skulle ha. Sedan fick jag hans Pay-Pal konto namn. Satte in slantarna på Pay samt talade om vart slantarna skulle . Klart....Pay konverterar till dollars(dagens kurs)....

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
sen plingar det på dörren å där står tomten med paket till barnet :D

tack så mycket för hjälpen!