Beställa från USA?

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Har just skickat iväg en beställning från kenssports. Undrar om det e någon som beställt där ifrån? Man får hoppas att det funkar:huh: Beställde matt, 6 remar och 3 packväskor riktigt bra priser:smile1:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du kommer att få lösa ut paketet med svensk tull och moms (räknad på pris inkl frakt) så drygt 30 % av värdet måste du upp med innan du har grejerna i handen.

Polaris86

Välkänd medlem
4 okt 2009
182
0
6
Borlänge
Precis ha det i åtanke! handlar du över 300Kr tror jag det är, blir det ca 30% på hela priset, inte många företag som är villiga o skriva ner priset heller, då det är dom som hamnar i skiten om någon kommer på fusket.

Men annars har jag aldrig haft några prob med o beställa från usa osv!

xerox

Ny medlem
22 mar 2010
2
0
1
Nu har jag aldrig beställt från just det företaget men annars har jag handlat en del från nätet utan problem. Brukar göra på följande sätt när jag handlar från USA ibland eftersom det kan underlätta:

Jag använder en kostnadsfri tjänst från Viaddress.com för att handla från USA eftersom de tillhandahåller en kostnadsfri amerikansk virtuell adress så att du kan handla från vilken amerikansk butik eller amerikansk eBay-säljare som helst och få paketet vidarebefordrat till ditt hus av Viaddress.

Du kan registrera dig gratis på http://www.viaddress.com , så kommer du att gå ett email med din amerikanska adress direkt. Du kan också låta Viaddress köpa dina produkter åt dig utan provisionsavgifter om den amerikanska butiken inte accepterar internationella kreditkort. Det är verkligen användbart! Kolla in: http://www.viaddress.com

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du slipper ju inte tull och moms för det. Alla sätt att slippa dem är dessutom olagliga, varken man vill eller inte. Och som Polaris86 skrev, det är avsändaren som råkar illa ut om de far med osanna uppgifter.
Problemet är inte att företagen inte skickar till Sverige, utan att produkterna (mycket mer nu än för ett par år sen) kollas av tullen och sedan måste lösas ut. Tycker det är mer regel än undantag att de öppnat paketen om inte fakturan hänger på utsidan i en plastficka.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Fick ett paket från Ronnies mailorder i dag, blev 30% billigare att beställa från usa än att köpa det i sverige.
Totalt ca 28% i tull och moms.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Totalt ca 28% i tull och moms.
Nej! så här är det,
Om du beställer delar för över 1600kr så kommer det tull på varorna, tullen är 3.7% på motorcykeldelar (Skoterdelar har ingen egen kategori)
Tullavgiften beräknas på tullvärdet, d. v. s. din totala kostnad för varan inklusive kostnader för frakt och transportförsäkring till införselorten.
mervärdesskatten är 25 % och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp.

Värt att tänka på är alltså att man inte alltid behöver den där extra lilla prylen "när man ändå beställer" ifall man då kommer över 1600kr strecket,
för då blir den lilla prylen väldigt dyr.
Jag hade så tur att när jag beställde så delade dom upp ordern i 2 paket av någon anledning, det ena paketet understeg 1600kr och då slapp jag tull och moms på det paketet

(siffrorna ovan kommer från en tullinformatör som jag mailat till och frågat vad som gäller, så det är ingen gissning)

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Ja, så blev det.
I mitt fall blev det ca 28% moms och tull fick lösa ut paketet som liknande postförskott för den summan, beställde för ca 500 dollar, beställer man för andra summor så vet jag inte hur det blir.