Beställa kolvar, var?

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Skrev ett inlägg för nån dag sen där jag ville veta vad f-n som var fel på min V-MAX 600 SX. Nu har jag hittat felet, iallafall ett av dem.

Behöver köpa ny kolv, eventuellt kolvAR (eventuellt cylindrar också men det tar vi sen). Behöver jag byta båda kolvarna trots att den som sitter på variatorsidan är OK när det gäller kompression? Har strax över 7 i komp på den, och den andra behöver vi inte prata om. Tror ni att det blir för stor skillnad om jag har en ny kolv på ena sidan o en gammal på andra?

Var ska jag beställa?Skoterdelen, duells? Nån som vet fler nätbutiker?
Tänker köpa gjutna kolvar och vill ogärna lägga kolvvalet (original eller inte) i händerna på yamaha center, de får alldeles för bra betalt ändå.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kan ju alltid beställa från USA, du borde kunna hitta ett par originalkolvar för runt 1500 med frakt.
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Ok, ja det lutar åt båda, kommer ju åka på kostnaden förr eller senare i vilket fall.
Lämnade du in för byte eller gjorde du det själv? Försöker klura ut vad det kan kosta om man gör det på verkstad. Lär väl ta 1-2 timmar för den händige att byta.
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
Hittat litegrann nu. Allt med frakt från USA skulle bli lite dyrare än att beställa i Sverige så det blir inget. Nästa fråga; Om det visar sig att cylindern är körd, var får jag tag i cylindrar?
Har letat i en timme på nätet nu men inte hittat nåt :/
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Hej hos ronnies så får du ny cylindrar+botten på motorn för 3614.16kr (baserat på 1dollar=6svenska kronor)
och hela veven (p- boxar, lager, vestakar, över fall, ringar, knaster, bulltar rubbet!!) för 4354,68kr

http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select2.asp?category=snowmobiles&make=YAMAHA&year=1997&fveh=808

kolla på den där hemsidan får du se (yamaha pirat grejor tror jag) men grym kvalité, har kört snart 1000mil med deras kolvar i min gamel phazer!

Edit: Parts Search Results QUANTITY PART RETAIL YOUR PRICE

PISTON (STD) (8CR-11631-10-D0) $141.09 $119.93
(replaces 8CR-11631-10-A0)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har precis bytt kolvar i min edge, Köpte från rinab (trots påståenden att det skulle vara kimpex) för dom hade hemma på lager.
jag fick SPI kolvar med ringar, bult o knaster för drygt 800kr/st. ena kolvringen var coatad med nåt grått. kändes bra och bägge vägde exakt 418gr
 

Attachments

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
har pratat med fler som haft denna kära skotermodell och tydligen så ryker kolvringarna på originalkolvarna så original blir det icke.

Sen smidda kolvar kräver väl en del försiktighet med varmkörning osv, plus att prestandamässigt på min 600 så skulle inte smidda kolvar hjälpa alls, ungefär som att stoppa en ferrarimotor i en epatraktor, utan gjutna kolvar får duga gott. Får se vad domen blir, lämnade in den hos yamahacenter igår för felsökning o prisförslag. Kan ju köpa kolvar själv och låta dem göra dynggörat, orkar inte riva i motorn och sen sitta där med ett plockepinn och gissa vad som ska sitta var, är för oerfaren och less för sånt :)
 

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
tydligen så är det någonting med kolvringarna på originalkolvarna som gör att de börjar snurra på kolven, har man otur, vilket för min del återstår att se, så ryker cylindern och mer därtill. De som hann lämnade in sina vmaxar direkt och fick det på garantin men det är ju 9-10 år sen det gällde.