beställa nya kolvar

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
tänkte beställa nya kolvar och hittade denna sida
http://www.mfgsupply.com

valde min viper mtn 2003 och tittade efter kolvar,finns både wiseco och OEM "style" kolvar, men tyckte de vart så otroligt billigt?!

någon som handlat härifrån?

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
du gav 1270kr/st, därifrån får jag 3st för 1500 orginal kolvar eller 3st wiseco för 94$ +frakt = en tusenlapp :)
så jo de är billigt...

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jaha jag som såg fel på priserna my bad :D.. haha ja då var det då billigt

Lät skumt billigt 500 kr/st för orginalkolvar till min.. i sverige skulle dom kosta 2500 kr/st

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
OEM-style betyder inte att det är orginalkolvar, även om dom passar. Artikelnumret på dom kolvarna berättar att det är Kimpex-kolvar.
Inte det bästa märket enligt mig och många andra.

94$ för Wiseco är styckepris.

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
Ok varför skulle inte kimpex vara nå bra? men 1800 istället för 3500 i sverige tycker ja är ganska bra..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Dom kimpex jag råkat på har m,an fått nagelfara noga för att vara säker på att man får i dom i loppen. Man bör mäta upp dom och kolla noga att ringarna går in i spåren i kolvarna (inte alltid) Ringarna kan ha otrevliga vassa skägg kvar på sig och måste slipas. Sedan man gjort detta kan dom "nog" funka men jag skulle inte tordas köra dom i en vädefullare skoter.

Bästa kolvarna pirat tycker jag är snopro för dom är gjuten som org och håller bra tillverkningstolerans.

Wiseco (smidda) kommer inte i närheten av någon av mina motorer för dom har på tok för lätt att skära helt enkelt.

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
säker hemsida iaf! beställda 2remmar på torsdag morgon (4/3) från deras lager i Milwaukee och dagen efter var paketet på Chicagos flygplats och skickades hit, var sedan i malmö på måndag och sedan idag fredag (11/3) så kom det ett en postgubbe med paketet till dörren. Posten i sverige är jävligt ineffektiv måste jag säga.. Så 7dagar ink. helg tog det från usa och hit (östersund)

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
så här är det wiseco kolvarna måste man varmköra tills motorn är jumen. yamaha orginal kolvarna till vipern och srx:en är special kolvar från yamaha som tål extra hög värme för att det är inblandat ett annat material i råmaterialet. så jag skulle heldre ta yamaha orginal kolvarna. kan då säga så hära jag har kört på mina yamaha orginal kolvar till srx 2200 mil så orginal rekommenderar jag. ska byta kolvarna när dom har gått 3000 mil.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
men det är ju en yamaha, dom håller. yamahas tripplar är ju kända för att hålla. funderar till nästa säsong och uppgradera mig till 835cc.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
så här är det wiseco kolvarna måste man varmköra tills motorn är jumen. yamaha orginal kolvarna till vipern och srx:en är special kolvar från yamaha som tål extra hög värme för att det är inblandat ett annat material i råmaterialet. så jag skulle heldre ta yamaha orginal kolvarna. kan då säga så hära jag har kört på mina yamaha orginal kolvar till srx 2200 mil så orginal rekommenderar jag. ska byta kolvarna när dom har gått 3000 mil.

2200 mil på en srx 700 är redan det 1200 mil för långt!! En srx 700 har väldigt lite cylinderfoder kvar i väggarna pga hård trimgrad så kolvarna slits lika hårt som i alla andra maskiner. Lägger man därtill det höga varvet 8800v så slits kolvarna ännu forare! kolvarna har inga ovanligt stora skjolar heller och är allment peckligt byggda (lätta o tunna) så dom måste bytas på 1000mil max. Finns bara en sportmaskin jag skulle tordas åka 2200 mil med och det är Thundercatt 900/1000 och alla zrt 800 för dom har stora kolvytor och cylinderväggar Och relativt låga varv.

Varför yamahan kan hålla 2200mil beror mycket på bra matrial i kolvarna men risken för totalhavveri är när som hellst för många mil sedan och kolvringarna har gjort sitt för minst 1000 mil sedan.

Jag vet många som åker srx över 1000mil men det är en onödig risk minst sagt.

Stefu

Medlem
12 feb 2011
14
0
1
Finland
säker hemsida iaf!
Kan garantera det.Beställde själv packningsats+remmar+tändstift därifrån och allt fungerade väldans bra. Jag beställde även ett Wiseco (balance kit) därifrån. supporten svarade att tyvärr har vi inte dom i lager nu så leveransen kan bli försenad med 3-5 dagar.
Sån respons gillar jag när man ska köpa skoterdelar.:cheesy:

Stefu

Medlem
12 feb 2011
14
0
1
Finland
Du har så rätt. Jag har en gammal polare som körde med srx 700. Vass och trevlig maskin.Tyvärr så gav vevaxeln upp kontraktet i den motorn
(98:ans). Han hade kört 1300 mil med den på orginalkolvar så han gjorde den till en reservdelsskoter.Enligt min mening rätt gjort.
Vad gjorde polaren min då.?
Jo han skaffade sig en till (00)årsmod..Vässad som tusan.Mycket trevlig motor.:becky: