Beställa reservdelar från annat land inom EU.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Alltså, du betalar momsen i det land du handlar. Tillkommer alltså ingen tull eller moms då varorna landar i Sverige.
(Frånsett alkohol som vi i Sverige har skyhöga skatter på).

Annars är det priset du ser i webshopen som gäller. Kolla bara om VAT ingår eller ej, brukar finnas en knapp där man kan välja med eller utan.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Fast med halva priset:) iallafall när man köper enduroprylar från England...

Jag kör stenhårt på utlandsshopping då det finns så stora besparingsmöjligheter att göra. Frakterna ligger på några få arbetsdagar och fraktkostnader är i princip lägre än i Sverige.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har beställt bildelar från auto bendig. http://www.auto-bendig.de/
Fyll i adressen, visakortet och tryck på send. Fick paketet en vecka senare och tyskar vet verkligen vad de pysslar med. Var säkert 2kg packningsmaterial och riktigt seriöst förpackat. Med frakt ungefär halva priset mot här i Sverige.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Får ursäkta om det anses som trådkapning, men går det beställa t.ex prylar till ett land inom EU med lägre moms och tull än Sverige och sedan få det skickat hit och på så sätt slippa svensk moms och tull ? tänkte en sån tjänst som myus men i ett EU land ?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Får ursäkta om det anses som trådkapning, men går det beställa t.ex prylar till ett land inom EU med lägre moms och tull än Sverige och sedan få det skickat hit och på så sätt slippa svensk moms och tull ? tänkte en sån tjänst som myus men i ett EU land ?
Det är just det som är tanken med frihandelsavtalet. Inom EU existerar inga tullar och du betalar moms i det land du handlar från. Undantag gällande momsen finns förstås.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Så rent teoretiskt borde man kunna beställa skoterdelar från usa få det skeppat till Lichtenstein = 8 % moms ha jag för mig få det ompackat via en tjänst likanande myus sedan få det skickat hit och då slippa tull och 25 moms :) Nån som vill starta företag i Lichtenstein :whistle:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Så rent teoretiskt borde man kunna beställa skoterdelar från usa få det skeppat till Lichtenstein = 8 % moms ha jag för mig få det ompackat via en tjänst likanande myus sedan få det skickat hit och då slippa tull och 25 moms :) Nån som vill starta företag i Lichtenstein :whistle:
Lichtenstein är inte EU medlem, så handlar eller importerar du via det landet så måste du betala tull och Svensk moms.

Sedan finns det ett litet MEN, vad beträffar betala moms/VAT i det EU-land webshopen ligger i. Bestämmelserna säger att om det företag man handlar hos, säljer för mer än 320 000 kr/år till Sverige ska Svensk moms betalas. http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Handla-i-EU/
Men hur det efterlevs vet jag inte.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Mycket riktigt är Liechtenstein inte medlem i EU men har ingått EES-avtalet. Det innebär att de verkar på den gemensamma marknaden enligt samma premisser som EU-länderna.

Norge och Island är också EES-länder, men man får ju sällan för sig att handla därifrån..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, riktigt så enkelt är det inte med EES-länderna. I detta fall du spånar om, att importera delar från USA eller Canada till Lichtenstein, för att sedan vidarebefordra till EU landet Sverige funkar inte så bra om man vill använda sig av Lichtensteins moms.
För att det ska vara tullfritt MÅSTE, varan vara tillverkad/ha sitt ursprung från ett EES eller EU-land.
" EES-avtalet är ett frihandelsavtal som gäller för EU-länderna och Island, Liechtenstein, Norge. Schweiz har ett enskilt avtal med EU. Avtalen ger företag i de deltagande länderna tillträde till EU:s inre marknad.

Inom den inre marknaden råder fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital. Den fria rörligheten för varor gäller bara för varor med ursprung inom EES".
Källa: http://www.eu-upplysningen.se/EU-i-Varlden/Handel-med-lander-utanfor-EU/EES-avtalet/

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skit i att starta firma i Liechtenstein. Starta en firma i Sverige bara och skriv skotern på firman så får du dra av all moms och dessutom får du avskrivningsunderlag och utgifter att kvitta intäkter med.

Förövrigt så är väl det billigaste landet i EU just Finland när det gäller skoterdelar.

Frågade en handlare i Österrike tidigare i veckan vad rotaxolja till etec kostar. En olja vi kan köpa i Finland för runt 35 euro.
Det här är svaret jag fått:

Boris Kutzer (mail@motor-schlitten.de)
To: InArjeplogWeEatGravelAndDrinkDiesel
Am 01.01.2014 21:46, schrieb TheGloriousArjeplogarn:

Was ist der Preis einer Schachtel von Öl Teilenummer 293600133 xp-s synthetischen 2-Takt?


Hi, hab nur noch Arctic Cat öl kostet 65,00 Euro 1 Gallone 3,78 Liter.
Das Ski-Doo / Rotax Öl ist kaum billiger und stinkt total.

Viele Grüße Boris


Jag har skickat en fråga om vad rotaxoljan kostar exakt men som ni ser är priserna ganska höga där. Prisnivån verkar vara ungefär dubbelt mot Finland, eller svenska nivåer med andra ord.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Slätabjörnen, jag har inte spånat om att importera från USA eller Kanada till Liechtenstein.

Du svarade fsamuelsson att han inte kunde importera via Lichtenstein eftersom landet inte är med i EU. Jag i min tur skrev bara att i och med EES är Lichtenstein en del av den fria rörligheten för varor, alltså är det fritt fram för enkel handel med landet. Först i nästa inlägg förtydligade du det avgörande med ursprunget - vilket förstås är riktigt.

Arjeplogarn, det är nog ingen här som funderat på starta bolag i Lichtenstein :blink1: Men visst, det går absolut att köpa in skotern på företaget. Det gäller bara att inte glömma att ange korrekt verksamhetsbeskrivning/SNI-kod(er). Sen vill den seriöse revisorn (och senare Skatteverket, vid ev. kontroll) se att Boondockern (eller vad det nu kan vara) används i företaget. Hyrs den ut? Drar man virke med den?.. Lättare sagt än gjort att ha en skoter på firman om det nu inte är tal om en skoterfirma i någon form.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Min tanke var ett företag likt myus i Lichtenstein som man fick sina varor leverarede till , då betalas moms och tull enligt Lichtensteins satser = 8% sen packas det om och skicaks till dig i Sverige och eftersom det då skickades inom EU så skulle du slippa svensk moms och Tull (fast nu var dom ju inte med i EU så vi får hitta något annat land med låg moms)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Luxemburg! De har visst 15%. Men å andra sidan blir det ju ytterligare en fraktkostnad, så det blir att skjuta sig själv i foten.:eek:

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
EES-avtal hjälper föga när det handlar om privat import. Norge har EES. Men inte fan går det att importera därifrån utan att slippa moms/tull.