beställa skoterdelar ?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hallå hur vanligt är det att man beställer delar från usa, med tanke på priserna så borde brp sverige inte få sälja en pryl. så vad är haken , novis men vetgirig, mvh DUTTEN.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är nog jättevanligt men du får räkna med att fastna i tullen.

Ta priset på webben inklusive frakt, lägg på 30% (tull och moms) och sedan lägger du på 100:- till (tullens fasta avgift).

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har beställt ett par ggr och inte behövt betala tull och moms. Kanske tur. Bara du ber dom skriva ner värdet och skicka som gåva. Med det gör dom flesta automatiskt.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Man ska alltid räkna på att man får förtulla så man inte får oförutsedda utgifter.

Sedan gör det ju inte ont om det råkar bli billigare :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade ju lagt en beställning på lite delar. Men bara frakten gick på ca 700kr ( inga tunga/stora saker). Sen så kunde dom inte få fram vissa delar så jag avbokade hela ordern. Så man skall ju beställa en del så att inte alla omkostnader äter upp hela vinsten :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag behövde ett par småprylar till min skoter.
Hittade dessa i US till en kostnad av 15$, sen ville dom ha 87$ i fraktkostnad.
Så i mitt fall blev det mycket billigare att handla "dyrt" i sverige.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
beställer man från usa så se till att få det skickat med usps betydligt billigare än tex ups eller fedex. Många sidor listar bara ups vid frakt men det brukar gå bra att köra med usps om man bara frågar innan.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Ok. ska tänka på det nästa gång jag behöver något.
För priserna i US är lägre eller mycket lägre än här.

Fast nu hoppas jag att det inte dyker upp något mer då jag trodde att min skoter var klar för vintern innan detta dök upp.