Bestycka om skotern...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hej.

Sitter och slösurfar såhär på morgonkvisten och ser en hel del trådar där det står texter liknande "köp inte förgasare, då måste du bestycka om hela tiden för höjder/väder/värme".

Det är ju helt rätt att en förgasare skall bestyckas om. Men handen på hjärtat, HUR många bestycker VERKLIGEN om då det blir varmt en dag? och om kustfolket far till fjället ett par dagar?

Kan säkert tänka mig att det är några som gör det (spec 440 åkare/Crossåkare), men vanliga dödliga?

Köper inte riktigt det när "kalle 17" rekomenderar "Pelle 15" att inte köpa en förgasar skoter, för kalle fick minsan bestycka om sin hela tiden, köp insprutning.

Klart insprutningen blir bättre, men det är relatift nytt fortfarande, och alla har väll inte råd med en sådan skoter.

Så, svara ärligt bestyckar DU verkligen om då du far nånstan (har du gjort det en gång så räknas det inte som ett ja, det ska höra till vanligheterna att du byter bestyckning var och varannan dag på våren då värmen slår om)... nå?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Visst kan det märkas, men olika maskiner är olika känsliga.
Har åkt med ett par stycken vars maskiner gått märkbart sämre när det varit varmt ute och/eller högre höjd.

Tilläggas ska, tycker jag: BRP:s maskiner har sitt DPM-system som justerar bränsle efter höjd och temp på förgasarmotorerna. (vissa saknar det dock) Fungerar mycket bra.
En av de jag nämnt som hade problem var en rev 440/800. Original 800 motor men DPM:en var inte inkopplad. Då fick man svart på vitt vad bra det är, medan hans maskin blöddra och gick illa vid plusgrader så går DPM-maskinerna bra hela tiden.
Har haft en rev800 -05, Xp 800 -08. Har kört dem från -25 till +20c: Aldrig märkt att de gått illa.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har aldrig brytt mej om att bestycka om mina eller sambons maskiner då vi farit till fjälls, är som prosled skriver inte värt besväret
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
A.Holm: Jo, att dom går sämre är ju "som det ska", men tog hade dom ett gäng munstycken och satt sig och skruvade förgasare då det blev varmt?

Men som det verkar så är ju resonemanget "Köp inte en förgasare för då måst du bestycka om", inte så mkt att lyssna på. Visst, vill man ha "optimal effekt" hela tiden så är det klart man ska göra det.

Men att bli avrådd skotrarna man har råd med/vill ha (i vissa fall), bara för att det sitter förgasare, verkar inte hålla.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
K-len: Nej, det är ingen som har haft med sig grejer och skuvat när dom varit ute.
Är nog väldigt få som gör det, dom gnäller lite över att den inte går som det ska, sen är det bra med det...
Är nog bara riktigt hårt trimmade maskiner som behöver ombestyckning för att överhuvudtaget fungera...
Själv skulle jag aldrig köpa en skoter som INTE kompenserar för höjd/temp.

Funderar lite på att köpa en andraskoter (00-05) men drar mig för att köpa en äldre maskin med insprutning, är det så att den inte går som den ska finns det inget att göra...
Och nej, jag vill inte laborera med boondocker boxar och sånt hokus pokus...
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
då jag hade min 440 motor i min och for till fjälls fick jag bestycka om ibland, hade med mig olika bestyckningar och värktygen som behövdes för det, 440 motorn är kännsligare för sånnt där än 600 och uppåt. hade lätt fför att bluddra annars. så på den motorn gjorde jag dett, tur att den var lättskruvad, inte trångt osv :). 700,dran jag har nu lär jag inte behöva göra det på förhoppningsvis:)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min förra maskin var en SkiDoo Gr. Touring 470-95. Gick klockrent hemma (160 m.ö.h). Den gick även bra i fjälldalen. Den gick även ok uppe vid trädgränsen. Men när man kom upp på ca 900 m.ö.h, då surade den ihop totalt, orkade max 30 km/h till slut, så man blev tvungen att vända.

Nuvarande maskin är en Yamaha MM700-00. Iofs nedbestyckad två steg. Men den har inte alls samma beteende. Det blir lite "får-för-mycket-soppa"-bludder uppåt 800-900 meters höjd, men inte så att det påverkar prestandan nämnvärt.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
För mig är den största fördelen med insprutning att den är så enormt pålitlig när man ska ha igång den. Har två F7or nu och de startar undantagslöst på andra rycket hur kallt det än är, och hur länge de än stått.
Höghöjdsegenskaperna får man på köpet, för mig är inte det den stora grejen.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag fick alltid bestycka om min Polaris XLT när jag skulle till fjällen och det gjordes inte i en handväning,
skotern gick surt no ruskigt på den höjden till skillnad mot körning vid kusten men nu slipper man det
trasslet och stanken.