Bestyckning å frågor ANG SX 600 2009!

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
Hejsan ska införskaffa mig en sx 2009 till rätt pris.

Gått som FMX maskin, nått man bör oroa sig för?
kompet ligger på 9, är det bra dåligt? miltal på kolvar OKÄNT.

Sen ska jag åka till fjällen på fredag. Vemdalen för å vara exakt härjedalen.

vilken bestyckning bör jag köra där? tacksam!

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Jag köpte en likadan med okända mil på kolvarna.
Det blev kolvsallad förra veckan, så hade jag vart dig hade jag bytt dom i förebyggande syfte iaf

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
Vart kan man köpa kolvar till dom, du kör en XC å inte en SX va? ska upp å åka i helgen så jag HOPPAS att dom håller en hel helg då jag får hem skotern imorgon..

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Jag har haft sjukt oflyt.med min. Väldigt dåligt skött av förra ägaren.
Har renoverat för nästan 10k och har kört ca 25 mil.
Beställde kolvar av en firma i Haparanda, smidda wössner kolvar.
BSM-AB heter dom

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
på vilket vis blev det kolvsallad?

XC och SX är samma motor med olika tändkurvor.

Kolvar går att köpa från AC-handlare men de kostar. Kan bli billigare från staterna

9kg låter bra, det viktiga är att de är lika. Det är ett tåligt chassi så det är inget speciellt att oroa sig över, det vanliga är väl att kolla a-armar och tunnel.

Jag körde 45 lågfart tro ja (de bluddrar ju på lågfart hur man än gör pga lite stor vevhusvolym), högfart 420 i fjälls om det inte är så kallt. Men bestyckning kan ju skilja på maskiner så du få hålla koll på stift osv. Mittenmunstycket lämnade ja orört.
Var påväg att labba lite med luftmunstycket för att få bort lågfarsbluddret lite bättre men det blev aldrig.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Om ni har svårt med bluddrande tomg och känslig på lågfarten så sätt dit boostbottels så är problemet ur världen.

gäddkäft

Medlem
13 sept 2013
8
0
1
Jag har också en xc 600-09
Som går orent upp till halvgas 440 samt 45 i munstycken
6 liter milen i fjällen.
Var har du köpt dina boostbottels?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Problemet att sätta dit Boostbottels är att det inte finns slanguttag på ovansida insug mot reedkorgar. Jag vet heller inte om det finns plats uppåt för en Slp universal boostbottel.

Annars kan det finnas Boyesen radkorgar med uttag för BB. Finns både med o utan BB uttag på dessa radkorgar och även V-Force har uttag på vissa. Men jag brukar borra hål i insugens gummi och limma fast stålrör på ca 18mm grovlek som man sedan sätter fast slangarna till BB. Kragar man ut stålröret och stoppar in det inifrån o ut genom gummi samt limmar med liquisol gummilim så håller det bra.
Skoterdelen tror jag har slp/spi BB till polaris men den funkar bara man får dit den
Men på ebay är de billiga, det går ta från vilet märke som hells som har 500-700cc Här har du yamaha BB från v-max som skulle funka 54kr. Man kan såklart bygga BB själv också 2st helt separata vilket är ännu bättre.

http://www.ebay.com/itm/2000-YAMAHA-V-MAX-500-VMAX500-500-CARBURETOR-BOOT-BOTTLE-FOR-SNOWMOBILE-/400602148323?pt=Snowmobile_Parts_Accessories&hash=item5d45bfade3&vxp=mtr

Last edited:

Ermo14

Medlem
12 dec 2013
41
0
6
Luleå
Sätt i nya kolvar direkt, kolla bara norestrand. Har själv varit med om det, "ska bara prova lite". Sen står man där i garaget och tänker "det var ju dumt"

2kolvar och lite packningar får du tag i till hyfsat pris i staterna och är garanterat billigare än 2kolvar, 1st cyl evt ett förbränningsrum och packningar.

Ang bestyckningen så är det ju väldigt inviduellt för olika maskiner, åker själv 40låg/430mj (väldigt safe)på min open maskin. Orginal åkte jag 35/390-400mj. Samtidigt som polaren åkte 45/410mj på sin. Som sagt håll koll på stiften och ta ett steg i taget om du inte är helt ute och cyklar

maajkeen

Välkänd medlem
13 dec 2010
334
0
16
hemma
Upplevde maskinen som "hackig" gick ojämnt som tusan på lägre varv men när man höll stumt gick den riktigt bra. Angående detta så ubdrar jag VAR man ska leta kolvar. Ebay? Samt nån som vet vilka bromsklossar / vart man kan köpa bromsbelägg.