Bestyckning gtx 550f ?

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Jag jobbar med bilar vanligtvis men nu har jag fått ett annat problem på halsen en kompis har en ski-doo gtx 550 f -07a tror jag, han får ingen eller dålig hjälp hos ski-doo återf. så därför har han vänt sig till mig.
Han tycker att bränsleförbrukningen är mycket högre på sin skoter mot andras likadana han jämfört med och den den går också lite bluddrigt.
Det de gjort hos ski.doo är att de gått från original pilotm. 45 till 40 nåt annat har de inte gjort huvudm. är 260 och trottelnålen sitter i mittersta läget.
Så min fråga är kan man gå ner mera på t.ex pilot munstycket ?? sänka nålen mera ?? skotern körs huvudsakligen med en person på och ingen kälke och på ca 650 möh.
Tacksam för något tips så jag kan hjälpa till att få problemen tillrätta.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
dom är ganska fett bestyckade orginal.. vi har provat att gå ner under 40 men är inget att rekommendera.. en 550F tar mycke soppa för sin effekt så är det

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Ok
Då är det lite vågat att gå ner till 35 på PJ kanske ??
Kommer detta att märkas nåt på bränsleförbrukning ??
Hur mycket inverkar trottelnålen på detta dvs om man sänker den mera ??
Ägaren påstår att han åkt tillsammans med någon annan som hade samma skoter som den jag skruvar på nu,och den har dragit markant mer bränsle än den andra, har de räknat fel kanske ??

Last edited:

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Ok
senare i veckan ska jag få tillfälle att "undersöka" en till gtx 550 f som drar mindre bränsle tydligen men jag är lite skeptisk om det inte rör sig om mätfel ang. bränsleförbrukningen. Det ska väl inte skilja så mycket i förbrukning tror jag och visar det sig att det är samma bestyckning då är väl saken biff.
Gärna mera synpunkter och nån mer som erfarenhet av 550 f kanske !!

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
En bekant har en GTX 550F 08, drar också bra med soppa... han kör den också på 600-700möh. ska bli skoj att se va ni kommer fram till!

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
550F är ju en ganska gammal motordesign.. men är ganska stadig..
antingen skär dom i början inom 100 mil eller så håller dom oftast 1500-2000 mil..
Har en tendens till att gänga upp bultarna till grenröret med avgasläckage som resultat.. isåfall bara lochtita och ihop igen..
är väll inge effekt monster men duger till det dom är byggd för..
Dom vi har skiljer mellan många av dom i förbrukning ändå är dom flesta samma årsmodell köpt på samma ställe med samma bestyckning

soniz

Aktiv medlem
20 feb 2009
61
0
6
Dalarna
Ja nu har jag facit i hand ,å nu kan jag berätta hur det såg ut jag kollade den" billiga i drift" gtx 550f´n idag och i den satt det original bestyckning MJ 260 PJ 45 och i den som upplevs dra mer bränsle och bluddrar sitter det MJ 260 PJ 40 så ligger det till.
Jag testade bägge maskinerna och tyckte de gick lika bra och det att den ene drar mer bränsle kan jag bara gissa anledningen till och det är att den bara gått ca 100 mil och den andra 300 men det är som sagt bara en gissning.
Så är svaret på denna gåta som kanske förblir en gåta då tydligen en del av dessa 550 f motorer kan dra lite olika bränslemängd vad det nu beror på :)