Bestyckning snopro sx -08

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tjena!


Provkörde skotern för första gången idag och dessvärre gick den inte alls bra! Verkar gå fett och bluddra på låg och mellanregister och vill inte riktigt varva ur, känns som han får alldeles för mycket soppa..

När han är någolunda kall så varvar han ur riktigt, bluddrar lite på låg och mellanregister när man "fiskör" men går att "bränna" ur han, men när man har kört ett tag så den får upp lite temperatur så vill han inte riktigt svara som han ska och varva ur även om man kör lite fullgasrepor, känns ju lite sopparelaterat då motorer vill ha lite mer sås när dom är kall och han går "hyffsat" då..

Nu har jag inte kollat vad jag har för bestyckning än, men tänkte kolla om någon har nån koll på vad man bör ha för bestyckning i dessa maskiner, munstycken, luft/bränsleskruvar, lägen på nålarna osv? Iallafall en vettig grundbestyckning så den går hyffsat så kan man finjustera i efterhand..

Bor och kör för det mesta runt sundsvall, så det är ju inte allt för många meter över havet så att säga..

Nya kolvar och nya br9eya stift sitter i maskin..


MVH//Glenn
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Vad kör du på för soppa då?

Min xc betedde sig ungefär lika när jag körde på fjolårssoppan som va i när jag köpte den, så jag fyllde på med 95 okt och det blev hellre sämre, så jag slangade ur all soppa ur tanken och fyllde på med färsk 98 och då gick den som en klocka igen
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
happ, då har jag inget bra att komma med förutom att det sitter 430MJ och 35PJ i min och det funkar skapligt :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag tror dock att den får för mycket sås, för när jag provkörde igårkväll lite på byn i -15 så gick han "hyffsat" bluddrade lite på låg och mellanregister men varvade ur riktigt när man tryckte full gas även om han som sagt bluddrade lite i början..

Men idag när det var ca -1 så gick han inte alls bra på nått register när han fick upp arbetstemperatur :)


Är ju kanske lite svårt att få hjälp iomed att jag inte har kollat min bestyckning än, men tänkte bara ifall nån vet på ett ungefär vad man bör köra med så vet man ju tills man kollar min bestyckning :)
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Jag tror dock att den får för mycket sås, för när jag provkörde igårkväll lite på byn i -15 så gick han "hyffsat" bluddrade lite på låg och mellanregister men varvade ur riktigt när man tryckte full gas även om han som sagt bluddrade lite i början..

Men idag när det var ca -1 så gick han inte alls bra på nått register när han fick upp arbetstemperatur :)


Är ju kanske lite svårt att få hjälp iomed att jag inte har kollat min bestyckning än, men tänkte bara ifall nån vet på ett ungefär vad man bör köra med så vet man ju tills man kollar min bestyckning :)
Går ju fortare att kolla än att skriva det där långa inlägget..

Körde 400/410/420 & 35 el 40 lågfart i min aldrig högre än så och jag bor i sundsvall funkade för mig iofs ganska mild vinter förra året..
 

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Denna vinter även jag bor i Sundsvall/Timrå området kör 425 högfart och 35 (Bestyckade ner från 40) i lågfart. Blev mycket bättre på låg/mellan register men ibland vill den gå på 1 cylinder om jag startar och kör iväg... Har fan prövat allt... Förutom att ställa tändningen och köra med 98 oktan.. Börjar bli jävligt less! Har även jag xc 600 2009.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Då ska jag nog prova runt 420 +-0 på högfart och 35-45 i lågfart sen grundjustera skruvarna (ca 1,5 varv)...

Hur har ni nålarna?
 

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Ja så kör jag iaf! Inte helt 100% bra men bättre... Min har en tendens att gå på 1 då jag kört mkt puder och stänger av den... Sen då jag startar så måste jag tok pumpa för att den ska gå på 2......

Men då jag pumpar innan jag stänger av så går den som ett skott i starten.. Tomgången vandrade lite också så jag öppnade skruvarna 2 varv och märkte enorm skillnad på tomgång!
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kör nu med 45 lågfart 410 högfart, nålarna ett hack upp från mitten, soppaskruvar 1.5 varv och luftskruvarna 2 varv..

Går riktigt bra på full gas men vill gärna dö av när man gasar fullt på låga varv innan han börjar varva ur, svarar som han ska med halv choke (eller ja, börjar ju blöddra efter ett tag då men dör inte av iallafall)

Är det bara gå upp i lågfart eller tror ni man kan flytta ner clipsen på nålarna och öppna soppaskruvarna 1/2-1 varv till?


På vilka register gör det skillnad med att justera skruvarna? Nålarna är väll 2/4-3/4 ungefär? dvs mellanregistret..


Var för övrigt runt -20 när jag provkörde.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kör nu:

Lågfart: 50
Högfart: 410
Luftskruv: 1,5 varv
Bränsleskruv: 2 varv
Nålarna på mitten hacket

Går helt okej, inga tendenser till bludder varken när man kör eller stått på tomgång litegrann och soppaförbrukningen är även den helt ok (ca 3,5L/milen)


Upplevde det som att han ville gå lite snålt med 45 i lågfart, visst han gick ju OK och så, men hördes på gången att det saknades soppa, knepigt då många ligger under 45, nåväl verkar ju funka bättre nu med 50 i lågfart.