Besviken på min nya Crossfire 8 2010

nismo

Ny medlem
16 jan 2012
4
0
1
Jag köpte min första skoter på 10 år till den här vintern. Det blev en Crossfire p.g.a körställningen och teleskopstyret, 163hk och insprutning, skulle vara värsta 800 enligt snacket man hörde men den skulle dessutom gå billigt.

Nu är jag inte lika imponerad längre, körställningen är väl fortfarande bra, men gasvajern har fått en knäck av att dra styret upp och ner så det kan bli lite hängas när man svänger i låg fart.

Den går absolut inte bättre än en Ski-Doo 800r, vilket är en mycket äldre motorkonstruktion, dessutom lyckas kompisen köra sin 2010 Renegade på 2.2 liter milen medans jag aldrig fått min under 3 liter milen.

Det som irriterar mig riktigt är att backen krånglar när jag kört den på öppet släp och den kan dö när man sänker styret. Någonstans är det problem med elen.

Jag körde ut den från varmgaraget på jobbet, spolade av den med varmvattenslang och sen skulle jag köra in den så går den dåligt för att sedan dö efter 15 meter. Sen försökte jag få igång den med någon timmes mellanrum hela dagen men den bara tände till utan att starta. Dagen efter gick den igång på första rycket.

Nu får jag åka med en plastpåse på styret och en handduk under huven när man ska ha den på släp, då fungerar den.

Sen fjädringen, jag får inte till den trots att jag tycker jag provat allt, i knölig led flyger jag som en studsboll medans kompisarnas ski-doos jobbar mycket mjukare och sväljer knölarna bättre.

Sen när jag skulle kolla till främre boggiedämparen så ser jag detta

http://i2.photobucket.com/albums/y18/RiggeZX9/e449c3d7.jpg?t=1326731056

End capen och axeln är helt nernötta.

Jag är så less på den här maskinen nu så hade det inte vart för att jag ska iväg och åka v6 hade jag dumpat priset och lagt ut en annons.

Långt första inlägg men det jag undrar:

Vart ska jag leta glapp/dåligt tätade kablar kontakter?

Hur upplever ni fjädringen, hur har ni ställt in den?

Är min bränsleförbrukning onormalt hög?

Vart beställer man delar utomlands till bra pris med korta leveranstider?

Den har gått 350 mil
 

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Hade en M8 Hcr -11 med samma motor/chassi, dock tuffare dämparsättning, den fick gå hårt och krånglade inte en enda gång på 122 mil, drog dessutom aldrig över 2.9 l/mil hur tufft jag än körde, normal ledkörning låg den LÄTT kring 1.9 l/mil ! Vid ledkörning körde man ifrån det mesta, utan större ansträngning ....Om du kollar lite skotertidningar där Crossfiren f.o.m -10, är med, så kan du se att ytterst få sportskotrar (eller övriga) spöar den när det gäller prestanda ! Tvättade den flera ggr o aldrig nåt startproblem eller backproblem... Verkar som du hittat ett mindre lyckat ex.. :( Hoppas nån har förslag på vad du kan kika på gällande problemen...DET vet jag tyvärr inte ! :/
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Det som gör att backen krånglar mm är nog att du får in snö i en kontakt så de blir fukt i den. en stor kontakt som sitter brevid styrstången mot tanken under huven. Det kommer in uppifrån där styrstången går ner. det var jag med om på min hcr8-11 jag hade ifjol när jag körde mycket lössnö. Du kan stoppa in fett i kontakten eller nått annat. körde med fett i min sen var jag aldrig med om det nå mer. kan ju vara värt att du kollar upp det. Du ser ju om det är blött i kontakten.
 

Panther -85

Aktiv medlem
29 maj 2011
51
2
6
Kör en m8-09 (samma chassiet, dock äldre motor) men väldigt lika.

Den hade efter en dags körning isat igen längst fram vid huv-gångjärnet. Då ställde vi den i en ganska brant slänt för att försöka tina upp den med varmvatten, (vattnet hälldes framifrån). När isen var borta så skulle vi ut och köra igen, då ville den inte starta. Det visade sig att det kommit in vatten i cylindrarna på något konstigt sätt så att vi fick lätta på tändstiften och dra runt motorn ett tag så att vattnet sprutade ut. Tändstiften monterades tillbaka och då startade vi upp den och körde lite försiktigt någon mil och sedan dess har den gått problemfritt. :)

Kan det ha inträffat under tvätten?

Hur som helst efter den lilla incidenten monterades frog-skinz på huvens främre luftintag, sedan har det inte varit något problem alls med vare sig is eller annat. Den har nu gått 130 mil utan det minsta problem! :bigsmile:

Apropå bränsleförbrukning så tror jag att förbruknings kurvan och rolighetsfaktorn löper nästan parallellt... -09:an har varierat mellan 4l/mil+ och 2,7l/mil då var det inte enbart lugn ledkörning, men inte värsta puderåkningen heller.:blink1:

Tycker synd om dig som fått en strulig maskin, då den gett mig intrycket av att vara en kanon skoter när jag provkört cf8 -10.
Hoppas det löser sig!
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jag fullkomligen älskar min cf 8 -10, visst när jag kör som jag tycker om ligger jag på cirka 4+liter milen och kring 2,6 blandat. tar migt fram nästan överallt, det som stoppar mig är mina körkunskaper ovh ibland att det sitter för små kammar på. absolut ingen ledskoter alls men det finns nog inte en skoter i byn som kör ifrån mig på lite rakare leder, går som ett skott! snart 250mil på original rem är också ett plus. nej det enda ja inte gillar är skidorna samt bränsleförbrukningen, men ja köpte ju inte en maskin med 160 häst för att köra bränslesnålt heller!