Betalleder eller inte.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Dom senaste årens utveckling oroar mej är betallederna av godo eller ondo.
Jag förstår klubbar som bildar ladbolag men ni som finns här inne vad har ni för åsikt.
Jag är personligen mot att man bildar ledbolag o gör förbudsområden kommer vi o få ett A o B lag bland sveriges klubbar.
Dom bolag som finns idag har vad jag kunnat få fram inte redovisat vilken kvallite man kommer o hålla om kunderna är missnöjda kan man begära pengarna tillbaka så kan man ju göra om man är missnöjd med mjölken från Konsum.
Vad tycker ni....................mvh skoterhasse.
 
4

426H

Betalleder har jag inget emot, vad jag inte gillar är att det blir generellt skoterförbud (utanför lederna) där man inför betalleder. För mig är friåkningen den stora behållningen med skoteråkning.
Dessutom är det ju rena anarikn just nu där varje litet område skall införa sina egna betalleder. Åre och nu senast vemdalen verkar ju vara på gång att införa betalleder. Om jag skall göra en liten dagsutflykt från vemdalen till åre med avstickare till helags (en tur jag brukar åka varje år) måste jag ju passera genom tre olika betalområden och betala ledavgift till alla!

Enda lösningen som jag ser det är att det införs en årlig "ledskatt" på alla registrerade skotrar som betalas till vägverket och som sen portioneras ut till klubbarna allt utifrån hur många mil leder dom underhåller.

Tror inte det finns något annat sätt att undvika friåkningsförbuden som just nu införs i snabb takt i dom södra fjälltrakterna.
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
ja just nä man åker ju aldrig på lederna.. då kan man ju lika gärna ta bilen meningen me skoter e ju att man ska kunna åka i snön...:D
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Jag kan väl också acceptera betal leder, MEN, dom måste i så fall hålla någon form av garanterad standard.

I Funäsdalen där jag åkt mycket och ALLTID betalat avgiften har ju lederna i princip alltid varit urusla (när vi varit där), dock med vissa undantag som tex runt nyår, efter kraftiga snöfall och direkt efter att pistamaskinen varit i farten (vilket händer ofta?? :rolleyes: )

Det här med att passera ledsystem är också intressant, vi har åkt någon repa från Lofsdalen via Funäs till Åre, Att betala dagkort i varje system är, i mina ögon, helt förkastligt. Man skiter i det så klart och kör igenom systemen "kortlös".

Är det någon som personligen har blivit bötfälld för detta här på forumet?

Kanske går att lösa med någon typ av "passthru" biljett, dock tror jag aldrig detta fungerar om det inte är:
-Mycket enkelt att få tag på biljetten, man vill inte köra omvägar för att passera ett system (Biltullarna finns ju på dom vägar man helst vill nyttja, små/sämre vägar är "otullade").
-Biljetten skall vara billig, Bättre att få in någon krona än ingen alls kanske?? Ledpåverkan för EN genomfart kan inte resultera i mycket slitage?

//T
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det där med betal leder e lite kul ,det finns ju klubbar som har bidrag för att skapa å hålla efter leder men ger fullständigt fan i det ,artictrail var för 2 år sedan ett stråland exempel ,den bara försvann i skogarna kring överkalix-pajala och var helt o preparerad vi fick alltså spåra.
och den var ett eu projekt har jag fått höra i efterhand :rolleyes:

men som svar på frågan nej jag vill inte ha betalleder ,tar mej fram ändå :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
för min del gör det inte mkt om det inte är spårat alls. Visst, lättare att komma till ett "lek ställe" med spår. men utan spår så är väll hela vägen lek ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Inte för att jag är för "Betalledsområden", men om det finns en klar majoritet för ett sådant område i en kommun, så måste dom ju själva få bestämma om dom vill ha ett sådant system av leder och förbudsområden. Alltså innevånarna i den kommunen, utan inbladning av länstyrelse eller stat.

Kan tänka mig att "Betalleder" skulle tilltala dom som lever på att guida runt utländska "Euroturister" på fina och förhoppningsvis välpreparerade leder, om det idag bara är leder som är sönderkörda och allmänt dålig standard. Men givetvis så är gratis gott, även bland många skoteruthyrare. Så finns det idag områden som har fina leder och som sköts idiellt, utan krav på att lösa ledavgfter, så tycker nog även många uthyrningsföretag att det är skit med "Dyra" ledavgifter.

Men personligen så skulle jag själv leta mig till ett område som inte har denna typ av lösning på ledunderhållet. Och jag tror att jag tillhör en klar majoritet av svenska skoteråkare som tänker likadant. Därför kommer nog dom kommuner och/eller fjällområden som i stor utsträckning lever på inhemsk skoterturism få se att intäkterna minskar när skoterfolket letar sig till områden där friåkningen får finnas kvar, om man skulle få för sig att införa betalledområden, med tillhörande skoterförbudsområden.

Personligen så skulle då jag själv kunna pytsa in en "Femhundring", om jag i gengäld fick välpreparerade leder på ett "Silverfat" och slapp ytterliggare förbudsområden, samt att man med gott samvete då kunde köra på leder vart som helst och allt detta oavsett hur mycket som gick bort i administration.
 
Last edited:

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Det vore att föredra en "allmän" ledavgift. Jag ser på de turer jag brukar göra så passerar jag 3 betalområden. Med övernattning så blir det minst 4-5 dagar som jag måste lösa ledkort.

Problemet är att det är kommuner i fjällteräng som inför förbuden, och gillar man att åka i desa områden så blir det nog till att betala. Jag vet att Funäsdalen tar ut en administrativ avgift på 600-800 kronor om man inte betalt, och det har även prövats rättsligt.

Så jag håller helt med Stig Larsson
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Där har du fel det har inte prövats rättsligt därimot har det prövats om aktiebolaget i funäsdalen har rätt att ta ut en dröjsmålsavg på ledavgiften tuvärr fick man rätt men det är väldigt luddigt vad som gäller juridiskt.
Det finns väll bra ett område som har en tvingande avgift eller.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Åre kommer med det nu, delar av Dalarna införde det förra året.

När det gäller det rättsliga så prövades det av några skoteråkare ifrån Härnösand vill jag minnas. Det kan vara så att de "kröp till korset" före det gick upp i tingsrätten.
 
E

ejwbegysv

Enligt rykten så kan ej SOND i Dalarna ta betalt.. Detta har Länstyrelsen undersökt.... Är alltså inga reglerade områden vid betallederna...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
det är riktigt jimmy jag har försökt o undersöka hur det förhåller sej men det är svårt o få fram någon lagtext det verkar vara så att så länge det inte finns en lag som förbjuder det så är det tillåtet o ta betalt konstigt tycker naturvårdsverket snofed kommer o skicka över en skrivelse o belysa problemen med betalleder till deras jurister o fara ner o träffa dom i stockholm.
Ärendet som var uppe i härnösands tingsrätt handlade om företagets rätt o ta ut en dröjsmålsavg o avgorde inte om företaget har rätt o ta betalt eller inte.
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Hur ligger det till med ledvärdarnas rätt att stanna fordon och kontrollera dem då? Jag trodde i min enfald att de måste har polisiera befogenheter för detta!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
för att få stoppa eller kvarhålla någon så gäller väl att man minst har "vakt" befogenheter

ska man som privatperson göra ett gripande så gäller det väl att brottet minst ska ge fängelse?

har för mig att jag läst det på ett bmw forum där en kille stoppade någon som repat en bil
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag frågade en polisman som är insatt i ämnet idag o han är väldigt tveksam till om en så kallad ledvärd kan ha ordningsmans befogenhet ska kolla i mön med rikspolisen ni på skoterleden har tydligen undersök ämnet mera ingående vad har ni kommit fram till jag funderar om några intressenter skulle dra ihop till en konferans o diskutera igenom ämnet har någon någon ide´ o komma med.
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Har personligen inget emot betalleder om man kan hitta en kompromiss. Betalar gärna för att åka på fina leder:) men betalar inte om de ska förbjuda mig att åka på sidan av i pudret!:mad:
Om man kunde införa betalleder med sunt förnuft så är det ju faktiskt inget dum idé.

Kanske skulle det vara betalområden istället och att de olika klubbarna kunde gå ihop och man betalade för att köra i ett visst län lr kommun. Så slipper man ledtvång...:confused:

Pengar borde vara roten till det onda (klubbarnas ekonomi) och vi som är intresserade av att åka skoter borde kunna jobba för att klubbarna får mer pengar samtidigt som vi får behålla vår frihet på skotern. Det vinner alla på!

Gå med i den skoterklubb där ni åker som mest och köp ledbevis kanske vi kan hålla detta problem på halster ett tag till.