Bilder på mina kolvar, vad säger experterna?

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16


Som sagt, rev upp i söndags för ett kolvbyte. Är lite flake på kolvringarna men hur ser dom ut i övrigt tycker ni?
Skotern är en rmk assault -11, 320 mil.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.808
850
113
Kramfors
Den har gått snålt är väl första reaktionen. Ju mer sot desto snålare gång gäller på tvåtakt. Val av oljemärke kan orsaka en hel del sot också ,Vilken olja kör du?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Ves gold plus.. Har funderat på om man ska ställa på oljepumpen lite också vilket inte verkar vara någon dum idé. Står i valet mellan wiseco och wössner, tips på det?

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.808
850
113
Kramfors
Ves gold plus.. Har funderat på om man ska ställa på oljepumpen lite också vilket inte verkar vara någon dum idé. Står i valet mellan wiseco och wössner, tips på det?

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Ves gold har jag ingen koll på hur det sotar eller funkar. Aspen helsyntet, Paybacks snopro och challenger,Statoil helsyntet och delsyntet,Ski-doo xps,Yamalube. Dessa oljer ger inget extra sotbildning och får motorn att hålla stenbra.

Ja ställ på pumpen så den drar 2 % i genomsnitt på en tank. Kan ta några tankar att ställa in men de är det värt.

Det går inte svara på om RK-tech wössners special är bättre än wiseco. Wiseco bör vara bättre än org kolvar ivf , pga av mjukare material och lättare = snällare mot cylinderkjol.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Snålt har den inte gått men jag tror däremot att du har ovala cyllar, ringarna verka läka, ta komp prov och mäta cyllarna med mickroklocka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.808
850
113
Kramfors
Många bud nu hehe,,, jag kan nog hålla med om ovala cylindrar tack vare att sotet hittat så långt ner fläckvist på kolven både insug och utblåssida. Sot-Fläcktyfus kan bero på otäta kolvringar där cylindern inte är rund.

Men skit i samma det är inte allvarligt fel alla cylindrar blir buckliga, bara dunka i nya kolvar o köra.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
jag tror inte det är sot!
jag tror att dom har varit coatade och att det har slitits/spolats bort en del av den! och det är HELT normalt efter några vändor i cyl.
ringarna ser ju lite mysko ut men skit i det du ska ju ändå byta!
är bara nicasilen på sin plats i cyl. så i med ett par BRA kolvar o ringar Å åk!!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.808
850
113
Kramfors
Ja de har svart gushlan på sidorna org. Att det är så svart sot ovanpå kolv och även inne runt kolvbultöppning och ner mot kolvringar runtom beror förmodligen på oljan han kör. Annars går den snålt då man inte ser några spolmärken på kolvtoppen. Men det lutar åt oljesot då inte polaris av denna årg är kända för att snåla någonstans i registret.

Byt oljemärke skulle jag säga då håller både kolvar/cylinder/ringar bättre.