[BILDER] Totalförstörd Öhlindämpare? Easyride, Rave 643 -93

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hej!

Inspekterade boggin på min rave 643 med easyride boggie idag och märkte att det ser ut som att gasbehållaren på bakre boggidämparn har slagit ner i mattan väldigt hårt på något sätt då den är väldigt slipad på undre sidan som att den har legat i mattan ett antal gånger, och så är hela gasbehållaren böjd in mot fjädern och ligger och nöter mot fjädern.

Så vad är de som har gjort att detta har kunnat hända? Borde inte något annat bottna innan gasbehållaren kan lägga sig ner mot mattan eller är dämparen vänd fel väg (Gasbehållaren är alltså vänd neråt nu)?

Last edited:
4

426H

Nånting är ju fel men på en 16 år gammal skoter så är det svårt att säga vad det beror på.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hhmm jag kan inte heller förstå hur de har hänt, om de inte vart felmonterat förut och sen har dom monterat den rätt efteråt.

Tror ni att de håller och bända ut gasbehållaren så den ligger fri från fjädern?

Vågar man värma när de är gas inuti?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja uppenbarligen har den tagit i mattan så tuben blivit böjd in mot fjädern.. böja tillbaka den är nog svårt att göra utan att ha sönder den och att värma med gas är nog inte att rekomendera

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
okej, någon ide om hur det har kunnat hända?

det borde ju inte vara möjligt att den ska kunna fjädra så långt ner?

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Om det hade varit mattan borde man väl sett lite svarta spår av gummi? :p eller setts på mattan.

Man ser lite svarta märken på sidan om skrapmärkena, och sen är det gummismulor i en springa.

Har inte kollat så noga på mattan ännu förutom att jag såg att det var karvat ut gummibitar med jämna mellanrum typ 2x2cm stora bitar och kanske 5-10cm mellan skadorna, några millimeter djupt

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
kanske genomslagsgummina är bort plockade ? alltså dom som sitter på boggie skenorna och ska ta i när boggien bottnar ? Äh, ja vet inte bara en tänke ? :)
Det sitter då inte några såna nu och på bilder som jag har sett på andra easyride boggis så ska de inte vara nått bak heller, men fram där finns det. Men tack ändå.

Jag börjar nästan fundera på om dämparn vart felvänd tidigare och att de är då alla skador blivit på den.

För om ni tittar på sista bilden så ser ni att de är lite gummirester i övre springan där. Och det borde inte kunna komma dit några gummirester om den är vänd den vägen som den var när jag tog lös den, mattan snurrar alltså åt ett håll där de inte borde sprätta upp gummi där. Så jag misstänker att gasbehållaren har vart vänt uppåt tidigare.

Frågan är bara om det går att rädda dämparen. Förslag ?

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
När jag monterade en Öhlinare i min 36:a så fick jag flytta boggieaxeln som sitter rakt under dämparen,jag upptäckte ef första svängen att gasbehållaren hade tagit i axeln,minns ej om jag flyttade den fram el bak men jag tror att jag monterade den längre bak,det verkar som att din dämpare har legat emot axeln,har svårt att tro att den har suttit fel väg.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
När jag monterade en Öhlinare i min 36:a så fick jag flytta boggieaxeln som sitter rakt under dämparen,jag upptäckte ef första svängen att gasbehållaren hade tagit i axeln,minns ej om jag flyttade den fram el bak men jag tror att jag monterade den längre bak,det verkar som att din dämpare har legat emot axeln,har svårt att tro att den har suttit fel väg.
Öhlinarna sitter oginalmonterade, så borde dom inte ha tänkt på det i denna boggie isåfall?

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Stämmer,det var mina fingrar som inte stämde av med hjärnan innan dom angrep tangentbordet,sorry,skadorna är ju så omfattande så det borde ju rimligvis synas kring boggiet/mattan att den har legat emot någonting,såvida dämparen inte har varit monterat i någon annan maskin/annat märke.

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tittade på mattan igår och som jag tidigare skrivit finns det urgröpningar i mattan med jämna mellanrum. Helkonstigt. O så fanns det lite skrapmärken mellan dom skadorna. Har lämnat in dämparen för å se om den går att fixa såpass så man kan använda den, så vi får se hur det går.