Billigt trim för en tusing

vildkissen1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
58
Umeå
Ett av det bästa man kan göra för att få skotern snabbare och få ned bränsleförbrukningen är att byta alla lager i boggien + driv axel samt byta till
grafitpreppade slides. SKF kostade 400 för 10st, + 250 kr för slides. 350 kr för drivaxellagren.

Min Wildcat sänkte bränsleförbrukningen från närmare 3 till 2 liter.
Den går på lägre varv och har bättre rull. Går fortare.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Aha!

Hmm, där ser man!
Hur var dom gamla lagrena då, kändes det att något gick tungt?

Jag måste säga att jag är lite skeptisk till bränsleförbrukningssänkningen, är du säker på att det är mätt under samma förutsättningar?
Lager brukar ju oftast försämras ganska fort (funkar bra ena sekunden och skär ihop och blir stumma i nästa...) fast grafitslides gör kanske stor skillnad, nån annan som har erfarenhet?
Hade du samma mattspänning innan?, spänner man mattan för mycket så kan det säkert märkas på förbrukningen.

Bra för dig att du fått ner förbrukningen i.a.f., man kanske ska göra en genomgång innan vintern...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Artic cat har billigaste tänkbara lager i boggien, vet inte hur det är på de nyare. Dom var tillverkade i rumänien !!?!!

Inget av lagren hade låst sig men många var rostiga och glappade.
Vi är 4 vildkattor vi är 2 som har renoverat boggien och har runt 2 liter i förbrukning. De andra 2 har betydligt högre.

Det blir lixom dubbel effekt. Variatorerna växlar ju efter hur hög belastning det är. Låg belastning - ger högre utväxling - ger lägre varvtal vid cruising - ger lägre förbruning per mil.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ja, det låter ju bra!

Jag läste nyss på en amerikansk sida att man har ca. 92% av motorns effekt på drivaxeln men får bara ned runt 55% i backen...
Man bör alltså göra allt man kan för att mattan ska gå så lätt som möjligt, så gör en service!
 
Last edited: