Biltema oljepump till turbo

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Ni som kör med biltemas oljepump till turbon, använder ni tryckvakt så den inte går hela tiden?

För när jag kopplat ihop pumpen med turbon så går säkringen efter någon sekund bara för det går så tungt, pumpen stannar nästan!
Men kopplar jag loss slangen från turbon så sprutar det på fint och oljepumpen håller ett normalt varvtal.

Turbon i fråga är inte igensatt och jag har en 19mm retur. Tog även bort returslangen och körde rätt ut men det hjälpte inte.

Har en 0W-30 olja i och det är denna pumpen jag använder http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/

De har ju även en med inbyggd tryckvakt men har hör att den pumpen går sönder efter bara några timmar när man pumpar motorolja genom den, eller är det den man "ska" använda?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Använder du någon tryckmätare? Om så borde du se arr du har ca 11bars oljetryck, och de är inte så bra.. du måste ha en tryckregulator med retur till tanken om du ska köra utan tryckvakten. vad är det för turbo?
 

yzrider_91

Aktiv medlem
29 jan 2012
58
0
1
sällsjö
hmm.. har du något tips på annan pump som är lämplig? startade en tråd om dett för någon dag sedan men fick inget vettigt svar ;)
 

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det där lät ju inget vidare, vad är det som har krånglat? Ska man skaffa sig en tryckregulator och köra med den andra pumpen istället kanske?

Fordonet i fråga är en moped med en väldigt liten snurra :eyebrows: projekttråd: http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?p=403695#403695
Svårt att få ett vettigt oljetryck med den, kör man med tryckvakten så får man ett oljetryck som fladdrar mellen 1,5 och 0,5bar och pumpen slår av och på varannan sekund. kör man utan tryckvakt och med tryckregulator ist så drar pumpen hutlöst med ström. Det bästa är nog en mekanisk, liknande den jag byggde till min skoter. då har man en driftsäker pump som inte drar nå ström alls, dock så är det lite pill att bygga en..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
861
113
Kramfors
Det där lät ju inget vidare, vad är det som har krånglat? Ska man skaffa sig en tryckregulator och köra med den andra pumpen istället kanske?

Fordonet i fråga är en moped med en väldigt liten snurra :eyebrows: projekttråd: http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?p=403695#403695


Som övriga säger bygg mekanisk pump.


Jag kollade in ditt turbobygge som ser lovande ut förutom en viktig sak. Nu ska jag inte blanda in moppar här men jag kan inte låtabli att ge ett viktigt tips!

Du måste ha ett plenum mellan turbo och förgasare! När man turbomatar en enstånka är det extra viktigt med överdriven plenumvolym. 1 liter tror jag är lämplig i ditt fall för då blir den lätt att bestycka in och ger ut full kraft på alla varv tal. Turbon såg ut att kunna funka (inte förliten)

Utan plenum som du har kommer den ha svårt att radera ut pulser och ge värdelös effekt och bara på vissa varvtal. Och inbestyckning blir omöjlig.

Det tog mig flera år att få min xr650 enstånka turbo att funka bra och då var det 4takt = enklare.
Men kör man överdrivet stor turbo och stooort plenum funkar 2 taktsturbostånkor riktigt bra på större cc ivf.
Kul bygge hoppas du får till det
 

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Svårt att få ett vettigt oljetryck med den, kör man med tryckvakten så får man ett oljetryck som fladdrar mellen 1,5 och 0,5bar och pumpen slår av och på varannan sekund. kör man utan tryckvakt och med tryckregulator ist så drar pumpen hutlöst med ström. Det bästa är nog en mekanisk, liknande den jag byggde till min skoter. då har man en driftsäker pump som inte drar nå ström alls, dock så är det lite pill att bygga en..
Okej, ja då sitter man här med 2 rätt värdelösa pumpar alltså =/
Du har inga bilder eller info på hur du byggde din mekaniska?

Som övriga säger bygg mekanisk pump.


Jag kollade in ditt turbobygge som ser lovande ut förutom en viktig sak. Nu ska jag inte blanda in moppar här men jag kan inte låtabli att ge ett viktigt tips!

Du måste ha ett plenum mellan turbo och förgasare! När man turbomatar en enstånka är det extra viktigt med överdriven plenumvolym. 1 liter tror jag är lämplig i ditt fall för då blir den lätt att bestycka in och ger ut full kraft på alla varv tal. Turbon såg ut att kunna funka (inte förliten)

Utan plenum som du har kommer den ha svårt att radera ut pulser och ge värdelös effekt och bara på vissa varvtal. Och inbestyckning blir omöjlig.

Det tog mig flera år att få min xr650 enstånka turbo att funka bra och då var det 4takt = enklare.
Men kör man överdrivet stor turbo och stooort plenum funkar 2 taktsturbostånkor riktigt bra på större cc ivf.
Kul bygge hoppas du får till det
Ah det får bli ett bygge av en mekanisk pump.

Tack för tipset, att bygga ett riktigt plenum hade jag missat! Tur att det är för kallt för att köra så man har tid att bygga istället :D