Bensin kan nog definitivt vara att överväga istället för diesel i och med att dieslar beskattas rätt hårt och som du skriver att det kanske är en mindre komplicerad teknik än de dieslar där man gjort allt för att minska förbrukningen.
Något att ta i åtanke är ju också att fordonsskatten blir högre om du väljer en bil med en bensin sugmotor (eller överlag en motor med relativt stor cylindervolym sett till hur mycket effekt man tar ur den) istället för t.ex. en mindre diesel- eller bensinmotor med turbo där man försökt få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt. Det pga. att förbrukning och utsläpp blir högre ju mer "ineffektiv" och ej miljövänlig motorn är. Så det blir ju inte bara bränsleförbrukningen som blir högre. Sen så kan det ju vara så ändå att du tjänar på att ha en mer simpel motor som inte är bränsleeffektiv/miljövänlig tack vare att den inte går sönder lika lätt eller ofta som en mer komplicerad motor där man med alla medel försökt kapa bränsleförbrukningen, det vet jag faktiskt inte och det är nog väldigt svårt att uppskatta de kostnaderna på något vettigt sätt.
Om du har i åtanke både förbrukning och fordonsskatt så är nog det som har lägst driftskostnader (bortsett från ev. haverier som är svåra att beräkna) och förutsatt att du är ute efter något som går att köra på bensin antagligen någon sorts hybrid som går att köra på el också. Laddhybrid om det passar ditt körmönster (om du kan ladda hemma och köra på el till och från jobbet alternativt ladda även på jobbet), annars någon slags vanlig hybrid om du bor för långt från jobbet för att kunna köra större delen av sträckan dit och tillbaka på el. Låg förbrukning (skulle gissa på att de slår de flesta snåla dieselbilar i förbrukning, förutom när det gäller långkörningar) och låg skatt. Riktiga elbilar vinner antagligen annars driftkostnads-duellen överlägset om man bortser från det höga inköpspriset, men de kan ju ha andra nackdelar som begränsad räckvidd (speciellt i sträng kyla, som råder rätt många månader per år där jag bor), ofta sämre förmåga att dra släp och laddtiderna vid långresor (även tillgång till laddplatser efter vägen).
Det är däremot svårt att i dagens läge säga vad som blir billigast. Olika skatter och inköpspriset/värdeminskningen påverkar ofta mer än själva förbrukningen för vad som blir billigast att ha. För mig som bara har ca. 3 mil till jobbet enkel väg så hade en laddhybrid antagligen varit en bra idé eftersom jag då kan ladda hemma, köra på el till jobbet, ladda på jobbet, köra hem på el. Jag skulle säkert då kunnat köra 80-90% av min årliga körning på el, som ju är riktigt billigt sett till bensin och diesel. Eller en riktig elbil förstås, men pga. de anledningar som står högre upp så är inte en riktig elbil aktuell för mig (ännu i varje fall). Ligger också på omkring 3000 mil per år.
Men det beror som sagt helt på en körmönster vad som blir billigast. För vissa så är kanske en snål diesel billigast pga. mycket långkörningar och lång körd sträcka per år, för andra kanske en bensinare pga. kortare sträckor, lägre skatt och ev. färre/billigare reparationer (som sagt nästan omöjligt att uttala sig om) och för en tredje kategori så är laddhybrid eller elbil bäst pga. låg skatt samt att de personerna har möjlighet att köra en stor andel av sina körsträckor enbart på el och ladda billigt (hemma) eller gratis (jobbet) och det då betalar igen sig fastän inköpspriset är högre.
Toyota kommer ju med en RAV4 laddhybrid nu till sommaren (kallas RAV4 Prime i USA) som ser intressant ut för mig (6 mils räckvidd på eldrift och ändå möjlighet då att köra på bensin för längre körningar). Men då handlar det ju om en helt ny bil och inköpspriset är ju rätt rejält på den, det blir svårt för mig att tjäna igen det trots (mycket) lägre förbrukning och (mycket) lägre skatt än nuvarande bilen Volvo XC60 D4 2013. Billigast är antagligen för mig ändå att köra med nuvarande bilen fram tills den havererar så pass att det inte är värt att reparera, trots att den inte är så värst snål och har rätt hög skatt.