Bixenon ljus Yamaha

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Angående bixenon ljus på en yamaha. Har hört att vissa har haft problem med xenon ljusena. Endast det ena ljuset har startat efter man startat skotern. Om man stänger av skotern och startar igen så tänds båda 2 som dom ska? Fick höra om detta och skulle vara kul att veta varför och vad man kan göra i fall man åkar ut för det.
 
J

Jona$

När du nämner det, polarn har exakt samma problem på sin Apex. Måste vara glapp anser jag?
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Vette tusan vad detta är, men dom med mcx displayen får samtidigt fel på den. Lyser endast och saknar info på displayen.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag tror det är dålig kvalité på xenon satsen (Kina) för alla ifall på mina satser jag haft, så tar man ju bara "styrström" från en lampsladd.
 

Paran

Aktiv medlem
6 dec 2010
53
0
6
Arbrå
Jag har samma problem med Xenonljuset på hjulingen. Misstänker att det är dålig kvalitet bara. Men vem ska man köpa av då? är det Xenonkungen.se som gäller?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Antagligen för hög startström på ballasterna i förhållande till vad batteriet klarar av.
Kan antagligen åtgärdas om man monterar brytare på huvudmatningen till Xenonreläboxen för att manuellt slå på lyset.
Och glömmer man den brytaren i påslaget läge så gör det inget då reläboxen bryter strömmen då man stannar maskinen.
Och råkas man ha brytaren påslagen då man startar så behöver man endast slå av/på lyset på brytaren för att få igång bägge Xenon.

Bara teorier från min sida, kört med VVME-Xenon i skotern flera år och har ej haft problem.
 

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Jag ska prova montera tillbaka och testa Mikaels idee. Det spelar ingen roll för mig hur man slår på dom. Tack för ett kanon bra tips Mikael och till alla som svarat i tråden.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Har inga problem på min vet dock inte vad det är för märke på prylarna då det var yamahacenter i Östersund som monterade det.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag är inte riktigt nöjd med ljusbilden med Bi-xenon på min nytro, den är för koncentrerad. Tänkte prova att flytta ut lampan en bit och se om det blir någon skillnad?
Man vill ju ha en bred ljusbild i skogen.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Själv så tycker jag det är för stor "höjd" skillnad på hel & halv ljus, antingen så pekar halvljuset i backen eller helljuset rakt upp i himmelen. Har läst att flytta bak lampan ska förbättra saken.
Skriv gärna om du testar
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ja har en annan fråga, har lite funderingar på att montera xenon på min mountain max, det sitter bara en lampa i den så då borde den ju kräva mindre startström? går det att montera utan batteri om man som nån nämnt i tråden monterar en knapp som man slår på lyset när den har startat? vet inte riktigt hur många ampere orginal elsystemet har utan batteri.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Här finns info om att flytta lampan:
http://www.ty4stroke.com/viewtopic.php?t=48253&highlight=shim+light

Fanns 2 olika bud på storlekar på brickorna. På nya lyktorna så behövs det tydligen lite större bricka
(översatt till metrisk)
Tjocklek 3.81mm
Ytterdiameter (gamla lyktan) 38,1mm, (nya lyktan) 44,45mm
Innerdiameter (gamla lyktan) 25,4mm, (nya lyktan) 31,75mm

Sedan man också använda sig av en O-ring.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Mitt halvljus har inte fungerat på ett par månader, men så plötsligt i söndags när vi var ute så fungerar allt som de ska...helskumt! men dock bra =)