Det avgörande när det gäller tvåtaktsoljor är inte vad det står för firmamärke på dunken utan vilka specar den uppfyller (det brukar stå bland den finstilta texten på baksidan).
Det enda man möjligen ska passa sig för är om det händer något konstigt när man blandar oljorna. Om du är osäker, sug upp en skvätt av oljan som redan finns i oljetanken och gör sedan i ordning tre prov i små burkar : Ren OK-olja, ren befintlig olja, och 50 % av vardera. Ställ burkarna i frysen över natten och kolla att inte 50 %-blandningen blir mycket mer trögflytande än de andra i kyla, i så fall kan du lugnt blanda dem.
Ska man gå över från en olja till en annan och inte är säker på blandningens köldegenskaper kan man göra på följande sätt:
Kör helt och hållet slut på den gamla oljan - kör först tills oljenivåvarningen tänds och kolla sedan nivån i behållaren ofta tills det verkligen bara är någon matsked olja kvar. Häll då i en halvliter av nya sorten, kör slut på den så snabbt som möjligt, och fyll därefter fullt med den nya oljan.