Blanda VES Gold med Okq8/Mobil1 Olja?

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Hej! Har precis köpt mig en RMK Assault 155" -14 - Är nyfiken på hur det är med oljan? Måste man köra med VES Gold eller går det bra att köra med andra 2-T Oljor?

Anledningen att jag frågar är att jag får köpa annan olja för ett väldigt bra literpris.

Mvh.

Reactions: ersdahl

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det avgörande när det gäller tvåtaktsoljor är inte vad det står för firmamärke på dunken utan vilka specar den uppfyller (det brukar stå bland den finstilta texten på baksidan).

Det enda man möjligen ska passa sig för är om det händer något konstigt när man blandar oljorna. Om du är osäker, sug upp en skvätt av oljan som redan finns i oljetanken och gör sedan i ordning tre prov i små burkar : Ren OK-olja, ren befintlig olja, och 50 % av vardera. Ställ burkarna i frysen över natten och kolla att inte 50 %-blandningen blir mycket mer trögflytande än de andra i kyla, i så fall kan du lugnt blanda dem.

Ska man gå över från en olja till en annan och inte är säker på blandningens köldegenskaper kan man göra på följande sätt:
Kör helt och hållet slut på den gamla oljan - kör först tills oljenivåvarningen tänds och kolla sedan nivån i behållaren ofta tills det verkligen bara är någon matsked olja kvar. Häll då i en halvliter av nya sorten, kör slut på den så snabbt som möjligt, och fyll därefter fullt med den nya oljan.

Reactions: antonericsson

Linusp12

Välkänd medlem
27 okt 2012
246
1
16
Västernorrland.
Tack för snabba svar! Men Torbjörn: Är det verkligen lönt att exprimentera ang. vilken av oljorna som blir mest trögflytande? Jag menar: Jag har ju kört med Okq8 i mina andra maskiner. Jag ska suga upp det sista utav oljan och köra Okq8as. Eller går det att "importera" VES Gold oljan till en mycket billigare slant än i Butik?

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Körde sj ves gold 2 säsonger, under garantitid. Sedan castrol 1 säsong, nu har jag kört motul snow2t power i 2 säsonger. Inget haveri ännu ! Skotern är en iqrr -09. Ves gold är förbannat överpris satt. Garantin skall gälla, ifall oljan du kör på upfyller samma krav som Ves gold !

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tack för snabba svar! Men Torbjörn: Är det verkligen lönt att exprimentera ang. vilken av oljorna som blir mest trögflytande? Jag menar: Jag har ju kört med Okq8 i mina andra maskiner. Jag ska suga upp det sista utav oljan och köra Okq8as. Eller går det att "importera" VES Gold oljan till en mycket billigare slant än i Butik?
Det jag menade är om det händer något otrevligt när man blandar de två oljorna, t ex för att olika slags tillsatser inte kommer överens med varandra.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Om man vill vara seriös så kan man göra ett enkelt rinntest själv med kalla oljer. Oljepumpen och dess slangar samt sist men inte minst strypnipplarna in i blocket ger mindre olja om man väljer en olja som är mer trögflytande kall. De innebär att motorn får mindre mängd olja om man väljer en som är markant mer trögflytande kall.
De behöver inte vara någon raketforskning bara en vanlig pilsnertest där man låter oljan rinna genom en tratt med slang och ta tid på att en viss mängd ska rinna igenom. Om oljan man bums vill köra är mycket mer trögflytande så kan man kompensera med att ställa upp oljepumpen mer.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ja, men alla 2-T oljor för snöskoter har väl samma viskositet/densitet? :)
nejnej, många, oljor är precis som sirap. castrol oljorna brukar vara det, och när det är riktigt kallt rinner den knappt. ves oljan blir inte nå tjockare fast det är kallt, den är lika tunn ändå i princip

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Hej! Har precis köpt mig en RMK Assault 155" -14 - Är nyfiken på hur det är med oljan? Måste man köra med VES Gold eller går det bra att köra med andra 2-T Oljor?

Anledningen att jag frågar är att jag får köpa annan olja för ett väldigt bra literpris.

Mvh.
Okq8 rs extreme är antagligen den okq8 oljan du tänker på. och den är bra mycket trögare än ves gold när det är kallt.
Skulle rekommendera Teboil 2T Snow, den är väldigt lättflytande när det är kallt, inte riktigt lika som ves gold men det finns nog ingen olja som är så lättflytande, funkar bra att blanda teboil och ves gold också.
Sen ställ upp oljepumpen också!