Tjena, är ny på forumet och har lite frågor om en Polaris Storm 800 som jag nyligen köpt.
Fick den billigt och den går som en jävla dåre, en tidigare ägare har förlängt den från 305 till 365 matta samt höjt den, lite roligare och den ska byggas om lite till sommaren till nästa vinter.
Riktigt fin maskin förutom att servicen var eftersatt som fan, men med tanke på priset så var det värt besväret att lägga ut en tusenlapp till. man ska inte äga en tvåtaktare om man inte tror att det behövs göras lite service då och då! en hint till tidigare ägaren!
Nåväl.... när jordningen var fixat som var ett av problemen så upptäckte jag att kylarvattnet läckte ut vid mittersta toppen, jävla tur att jag såg det, alla tre hade tagit in vatten så maskinen väntar nu på nya topppackningar. oljan i drevet var säkert inte bytt på flera år. cylindrarna verkade vara nyhornade.
Men en fråga som jag ställer mig är designen på bränslefördelningen till förgasarna som är helt idiotisk, 800cc med 3 cylindrar är känd för att nypa på den mittersta. och detta pga värme som uppkommer då cylindern inte får smörjning pga att förgasarna till de andra 2 cylindrarna får bränsle först och den mittersta sist.
Vi fullt pådrag så får den mittersta inte nog med bränsle eller smörj och den nyper, ofta om man kör länge på hög gas.
Ni som vet, hur löser man detta? jag vill i förväg ta bort risken för detta då denna maskin kommer att gå hårt. kan man slangvis fördela om bränsletrycket mer rättvist?
Fick den billigt och den går som en jävla dåre, en tidigare ägare har förlängt den från 305 till 365 matta samt höjt den, lite roligare och den ska byggas om lite till sommaren till nästa vinter.
Riktigt fin maskin förutom att servicen var eftersatt som fan, men med tanke på priset så var det värt besväret att lägga ut en tusenlapp till. man ska inte äga en tvåtaktare om man inte tror att det behövs göras lite service då och då! en hint till tidigare ägaren!
Nåväl.... när jordningen var fixat som var ett av problemen så upptäckte jag att kylarvattnet läckte ut vid mittersta toppen, jävla tur att jag såg det, alla tre hade tagit in vatten så maskinen väntar nu på nya topppackningar. oljan i drevet var säkert inte bytt på flera år. cylindrarna verkade vara nyhornade.
Men en fråga som jag ställer mig är designen på bränslefördelningen till förgasarna som är helt idiotisk, 800cc med 3 cylindrar är känd för att nypa på den mittersta. och detta pga värme som uppkommer då cylindern inte får smörjning pga att förgasarna till de andra 2 cylindrarna får bränsle först och den mittersta sist.
Vi fullt pådrag så får den mittersta inte nog med bränsle eller smörj och den nyper, ofta om man kör länge på hög gas.
Ni som vet, hur löser man detta? jag vill i förväg ta bort risken för detta då denna maskin kommer att gå hårt. kan man slangvis fördela om bränsletrycket mer rättvist?