Blizzard -79 renoverins hjälp

nisse89

Medlem
23 dec 2005
26
0
1
ume
tjena, håller på att fixa lite me min blizzard som ni kanske förstår.

Jag funderar på att höjja skotern (sänka boggien) nån som har några bra tips på
en hållbar höjjnings variant?
Funderar på att bara montera en längre dämpare i boggien, funkar de?
Nån som har några bilder på höjjningar?

Måste även fixa lite me elen, så jag skulle uppskatta om nån hade ett el-schema :)

Skulle även behöva veta måtten på mattan, funderar nämligen på att byta till nått me lite högre kammar!

Är tacksam för alla svar!

MVH // Nils

 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Du kan tillverka likadana dropbrackets (fästerna längst bak på boggien är det oftast metallbitar som är bockade 90 grader) som sitter där nu fast längre då så du flyttar ner hela boggien. Se till att ha samma avstånd mellan fästerna som du har nu. Jo en sak till du kan inte bara byta ut stötdämparen till någon längre och få ut längre fjädringsväg eller högre boggie och det är inte heller stötdämparen som håller upp skotern utan det är fjädrarna. Vet inte exakt vart dom sitter på blizzard men jag gissar på varsin sida sett från stötdämparen.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
hellboy har fel
i bizzarden liksom andra gammskotrar har dom en fruktansvärd förspänning på fjädrarna
om du sätter dit en längre dämpare och flyttar nedre dämparfästet(axeln) i boggieskenan
får du ca 7 cm mer fjädring och mindre kickback
att höja med plattjärn gör att fjädrarna som spänns mot chassiet får fel vinkel förspänningen och då säckar fjädringen använd en bilgasdämpare med lagom längd
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Där ser man :) Det skulle ha varit så på nyare skotrar oxå, byta dämpare å vips så får man en massa extra fjädringsväg :rock: