Blizzard , Mattbyte 290 --> 307 ?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Tjo!

Körde av mattan till Blizzarden före påsklovet och skall byta nu och hittar flera mattor som är 307 med högre kammar och som är billigare än en matta som är 290. Tänkte sätta dit en 307 matta men då blir det ca 8.5 cm förlängning på nåt sätt. Hur ska jag göra? Borra nya hål längre bak för boggiefästena i chassiet?

Kom med förslag.

Tänkte sätta på denna matta http://www.stenmarksmaskin.se/index.asp?m=13&me=1&info=72&act=prodinfo , som 2Stroke (tack) tipsade mig om, och det borde väl gå men vet ej delningen om den passar mina drivhjul och hur jah skall förlänga.

Last edited:

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
enklast är väl att förlänga boggiskenorna så att det inte blir nå jox med fjädringen... undra om inte rinab har sånna kit...

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ture_Tapio skrev:
enklast är väl att förlänga boggiskenorna så att det inte blir nå jox med fjädringen... undra om inte rinab har sånna kit...

Ja dom hade inte särskilt mycke saker....än så länge lutar det åt att borra nya hål och flytta förstärkningen 7-9 cm bakåt samt boggien.
Men vad kan hända med fjädringen då?

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
hmmm...... jag förlängde min phazer här i höstas eller rättare sackt flytta bak boggien och samtidigt passa ja på att höjja den de vart ricktigt ricktigt bra facktist och ja låvar att de håller!! om du gör de ricktigt vill säga. va har du för skoter då? föresten?
men jag gjorde i alla fall som så att jag släppte på spänningarna i boggien och hissa upp chassiet i den höjden ja ville ha de sen hade ja en som drog i boggien å spände mattan sen märkte jag ut vart fästerna skulle sitta och nitade fast dom.(kanske inte ricktigt så enkelt men nästan):D lycka til!!

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
orre_mx skrev:
hmmm...... jag förlängde min phazer här i höstas eller rättare sackt flytta bak boggien och samtidigt passa ja på att höjja den de vart ricktigt ricktigt bra facktist och ja låvar att de håller!! om du gör de ricktigt vill säga. va har du för skoter då? föresten?
men jag gjorde i alla fall som så att jag släppte på spänningarna i boggien och hissa upp chassiet i den höjden ja ville ha de sen hade ja en som drog i boggien å spände mattan sen märkte jag ut vart fästerna skulle sitta och nitade fast dom.(kanske inte ricktigt så enkelt men nästan):D lycka til!!

Det är en Ski-Doo Blizzard 500 -79. Det går inte att flytta ner boggien nåt mer för bakre fästet iaf för det hålet nu är alldeles vid fotsteget.

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Norden_AN skrev:
Det är en Ski-Doo Blizzard 500 -79. Det går inte att flytta ner boggien nåt mer för bakre fästet iaf för det hålet nu är alldeles vid fotsteget.
ockej men du får göra nya.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
orre_mx skrev:
ockej men du får göra nya.
Ja, jag tänkte ju göra nya hål ca 1dm längre bak men du vet att fotsteget sitger längre och längre upp mot baklyset men det tro jag inte kommer vara ivägen. Men det kan inte bli några problem med detta? T ex att matthålen fastnar fram på slidesen, skotern inte orkar dra runt mattan, sjukt mer soppaförbrukning pga 24 mm höga kammar?

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Norden_AN skrev:
Ja, jag tänkte ju göra nya hål ca 1dm längre bak men du vet att fotsteget sitger längre och längre upp mot baklyset men det tro jag inte kommer vara ivägen. Men det kan inte bli några problem med detta? T ex att matthålen fastnar fram på slidesen, skotern inte orkar dra runt mattan, sjukt mer soppaförbrukning pga 24 mm höga kammar?
okej men min är ungefär bara nerflyttat frm ca. 2cm och bak flyttad 2cm från gammla fästerna. och bak nerflyttad ca. 10 och bak ca. 2cm tror ja inte ricktigt säker på de bakre men de främre är ja ganska säker på:)

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Den går nog bra i lössnö ;) men den har en annan boggie ser jag. Levererades Blizzardsen med raka kammar när de kom? Mattan som gick av för mig var en fullblocksmatta. Det blir att köpa en 290 lång matta ändå. En Blizzard är juh en Blizzard och då ska det inte va nån LT ;) men får se i framtiden om jag skaffar några fler Blizzard modeller och det kanske blir lite moddning :)

/Norden

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Norden_AN skrev:
Den går nog bra i lössnö ;)
Men den där har en annan boggie ser jag !

/Norden

Japp, Den har en Polaris SKS boggie ifrån ca 1986 - 1993

Om Blizzard'en skulle varit min så hade jag inte tvekat en sekund att verkligen få en 307 cm matta att passa på den.

Det finns inga som helst nackdelar med en 307 matta på den skotern.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
2stroke skrev:
Japp, Den har en Polaris SKS boggie ifrån ca 1986 - 1993

Om Blizzard'en skulle varit min så hade jag inte tvekat en sekund att verkligen få en 307 cm matta att passa på den.

Det finns inga som helst nackdelar med en 307 matta på den skotern.
Ja men blir det stor skillnad med 5-10 cm mer matta i snön? Dessutom blir det bökigt att flytta om fästena för boggien för att man ska flytta förstärkarna i tunneln och dessutom blir den lägre för flyttar man bak den mer så måste de nya hålen borras längre upp för just nu så är hålen strax ovanför fotsteget och du vet det går juh uppåt baköver. Men förslaget med andra skenor eller en annan lite längre boggie skulle väl inte vara så illa. Sen vet jag inte hur fjädringen kommer bli heller för om jag kör i ett gupp blir det väl konstigt fram?

Nej, Blizzen är helig för mig och den ska jag försöka ha i fräscht originalskick så länge jag kan...alla andra veteranare jag ev. får tag på för en tusenlapp ska jag modda och grejja om det behövs ;)