bluddrar??

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
En artic f6.. när man kör i lössnö så börjar den bluddra.. tror att problemet är att snö trycks in i luftrenaren.. och då undrar jag- sitter det nånting som gör att snön inte ska komma in original eller är det bara hål rakt genom? Mvh

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Standard på alla firecats. Därför fanns gamla 1M modellerna kvar så länge på lössnö sidan innan M serien dök upp.

Huvscoopet täpps igen av snö och motorn får ingen luft. Finns alternativa åtgärder men det blir aldrig bra. Vore det inte för detta hade firecat fortfarande varit överlägsen friåkare(kort).

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Jaha okej. Men det var ju sämre... men tror ni att om man sätter dit meshtyg eller liknande nät, kan funka?

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag gorde egna med gott resultat. Även om det bygger igen på huven så är det ju lätt å sopa av med handen. Utan så blir det ju is in under.

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Noskreen använder frogskin mesh. Tyckte inte priset var något att säga om och bra passform. Jag fick dem direkt i brevlådan. Smidigt

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
okej, skotern verkar gå lite fett... Och ibland när man stänger av och ska starta den igen så kan det bli en tändknall.. Någon som vet vad detta kan vara ?

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
okej, skotern verkar gå lite fett... Och ibland när man stänger av och ska starta den igen så kan det bli en tändknall.. Någon som vet vad detta kan vara ?
Samma var det när jag hade en F6, 2006'a, den var duktigt påställd på oljan, jag ställde om försiktigt och provkörde mig fram och det blev bättre, samt att jag monterade en fuelreducer.

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Oförbränt bränsle i avgassystemet som antänds när du startar. Helt ofarligt. Sker oftast om du stannar skotern på höga varv. Låt den gå på tomgång ett par sekunder innan du dödar den.

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Monterar en fuel reducer på soppa slangen, följer med 3st munstycken som på bild,(man gängar in dem i ena sidan på nippeln så får man som på förgasare) tror det var 280,290 & 300, jag körde på lägsta, funkade för mig, men gäller att kolla så det inte blir för snålt.

Samt gängar på staget på oljepumpsarmen så att den ger mindre olja, men rekommenderar först att mäta ordentligt hur mycket den drar, samt kolla tändstiften så att dom ser bra ut (gyllenbruna typ)

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Det kanske skulle fungera, soppa väg har den dragit 3-4 liter milen. Olja är normal förbrukning enligt mig

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Min f6 drog ca 3liter milen efter jag monterat fuelreducern, den drog mer före.

Men det blev en renare gång och i stort sett inget bludder med den monterad.
inget att vara skeptiskt över, den har blivit ett standard tillbehör till f-catterna mer eller mindre