Bocka rör

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Finns det nåt enkelt sätt att bocka ett rör? Det gäller endats 1st rör så jag tycker det är lite onödigt att köpa en rörbock. Bockningen är till för "design" så hållbarhet är inte kritiskt. Jag har försökt kolla runt på lokala firmor men inte fått napp men nån som kan/vill hjälpa. Dom som kunde ville ha nästan lika mycket betalt som en ny stötfånagre kostar :(

Tanken är att jag skall bocka till ett rör till min främre stötfångare. Röret som jag tänkte använda är ca 22-25mm stålrör. Och som ni ser på bilden skall det inte bockas jättemycket heller.

Här på bilden ser man vad jag menar det är röret som ligger horisontellt.
3481235f43.jpg

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu vet jag ju inte hur långa rör du har eller vilken godstjocklek, men jag bockade en kapellställning till en båt med hjälp av en 14" fälg. Såg bara till att jag hade ett mothåll på ena sidan.. Funkade skitbra:) men ett tunnväggigt rör blir det nog lätt väck på. Dom jag använde va 22mm med 2-3mm gods.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu vet jag ju inte hur långa rör du har eller vilken godstjocklek, men jag bockade en kapellställning till en båt med hjälp av en 14" fälg. Såg bara till att jag hade ett mothåll på ena sidan.. Funkade skitbra:) men ett tunnväggigt rör blir det nog lätt väck på. Dom jag använde va 22mm med 2-3mm gods.
OK, värmde du något eller bara kallbockade?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kallbockade, skruvade fast fälgen på en skiva sen skruvade jag fast ett mothåll. Sen så låste jag fast röret med en tving emot mothållet. Sen bara böjde jag och drog:) blev skit bra.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fixade en enkel ekskiva som jag sågade till i rätt radie. Kallbockade och det blev helt OK. Finns bilder i min projekttråd

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Alla förslag som kommit är skit bra! har använt både fälg och "ek" metoden själv. Se till att ha ett runt föremål att boka emot samt att mothållet är runt, annars blir röret lätt platt i böjen. använd lite fantasi och titta omkring i garaget så hittar du säkert något du kan bocka med. Lycka till!