Boggidämpare trasig. racing 440 -03

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Hej. Idag var jag och hämtade skotern min (racing 440 -04) som har stått i sommarförådet och glad som jag var startade jag den och skulle ta en lite tur på vägen bara. Allt gick bra till jag började höra något som skramlade i boggien, stannade direkt och kollade vad som va fel. Då såg jag att den främre dämpare i boggien hade lossnat helt från övre fästet och bara låg och skramlade. Sen när jag tog tag i den då va även nedre fästet trasigt.
Så jag tog ut hela dämparen och såg att den där metall staven som dämparen sitter fast på, på den staven så satt den 2 st konstigt formade metall saker som låg rullade runt staven som såg ut att ha gått av. Satt inte heller några skruvar genom boggien som ska hålla den där metall staven på plats. Nu undrar jag om det går att fixa, om man måste svettsa fast allt eller hur jag ska göra? Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med detta. Om ni inte förstår vad jag menar så kommer jag lägga upp bilder imorn för nu har jag ingen kabel till kameran.

Mvh André

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
En bild vore ju inte fel. Kan vara så att bultarna som går genom skenorna har rallat upp och nött sönder, kanske både på axeln och i skenorna men allting går att fixa!

Upptäckte nästan samma sak på min då jag tog fram den, men bara nedre axeln va lös. Bultarna borta.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Nu har jag lagt in bilderna, hoppas ni förstår bättre då och kan hjälpa mig att fixa detta..

Där är allt, den där staven som går igenom hålet på dämparen glappade jätte mkt i hålet så har någon tips på hur man kan göra en bussning så den inte glappar?

Vad har hänt här igentligen? Ska inte dom där grejerna som sitter på "staven" vara helt runda eller ska dom se ut sådär?

Det högre fästet, är det så att skruvarna har låsnat och den legat imot den där röda grejen? Är det bara att skruva i en skruv där?

"staven", varför har det blivit små urgröpningar eller vad man ska säga?

Hoppas någon ser vad som är problemet eller om det bara är att skruva ihop allt igen.
Det finns några flera bilder i mitt galleri.

Mvh André

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Har samma problem (trro jag) med min 600Ho -04. Den ska in på service vecka 49, får se vad dem säger då.

Appropå dina "urgröpningar" så kan det väl bero på klackarna på mattan. I och med att själva staven kommer närmare mattan så nöter det på metallen.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Det vore kanon om du ville berätta sen vad dom sa om din! Jo det kan mkt väl vara som du säger med klackarna på mattan.
Ska testa att skruva ihop allt för att se om allt sitter som de ska då eller om någon annat har gått sönder som jag inte har sätt..

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tycker du ska börja med att beställa in ny axel (stav som du säger) för den ser inte så fräsch ut. Sen så går det troligtvis att beställa bussningen hos din åf med. Sen om hålen på boggieskenan blivit ovala så går dessa att svetsa igen och borra om.
Skruva inte ihop det igen om bussningen glappar för då öker påkänningen på axeln och nåt kommer att gå sönder igen.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Tack så jätte mkt för tipset. Vet du någon sida på nätet som kan ha sånt? Behöver köpa nya bromsbelägg också.
Men vet du vad dom där sakerna som sitter på axeln bredvid dämparen är tillför och kan jag använda dom eller ska jag tillverka nya?

Tack för svaret!

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Dom är till för att centrera dämparen på axeln och hålla den kvar där. Jag föreslår att du åker iväg till en lynx handlare och beställer bussningen, axeln och nya distanser så du får fräscha grejer.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Va bra, sen är de bara att skruva ihop och åka. Men visste du någon sida där man kan beställa såna saker samt belägg?

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Tack för bilden, då vet jag exakt vad jag ska fråga efter. Men vart kan man hitta org nr på dom delarna? För jag behöver även nr 35, 39 och 79. Kanske även nr 77.

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Då va grejerna beställda, vart inte så dyrt som jag var rädd för. Ca 500:- skulle de landa på sa han. Så jag återkommer när jag fått grejerna och allt sitter ihop!
Tack så svar allihop!

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Upptäckte nu när min främre boggie dämpare gick sönder så var min nedre dämpar axel en aning kroking och jag lejde en att svarva en ny. istället för att klatra på med gamla.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Kan uppdatera efter min service.
Bulten hade gängat ur sig och på så vis så släppte "fästet/staget". Ingen allvarligt mao, men det kanske är något man borde kolla upp inför varje säsong.