Boggie dämpare Rev 03!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja jag har en skidoo Rev 600 HO 03:a & jag undrar hur man ser skicket dämparn i boggien & fram,har inte mekat så mycket då detta är min första skotern.

Va & flyttade skotern idag lyfte bak & då kändes det som att dämparn va slapp om man kan säga så,den lyfter inte upp själva skotern utan man måste hjälpa till lite grann!

Hoppas ni förstår vad jag menar :rolleyes: Tacksam för svar!

// Tomas

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Orginaldämparna på en sån skoter är avsedda för "gubb åkning" Vill man leka och hoppa med skotern ska man absolut lämna in dem på renovering och ev spänna fjädrar / chimsa om. Ska man däremot bara åka lugnt efter leder och sjöar så fungerar det nog ändå. :) / Mvh Jesper

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Orginaldämparna på en sån skoter är avsedda för "gubb åkning" Vill man leka och hoppa med skotern ska man absolut lämna in dem på renovering och ev spänna fjädrar / chimsa om. Ska man däremot bara åka lugnt efter leder och sjöar så fungerar det nog ändå. :) / Mvh Jesper
Jag håller inte med dig alls.....

Man kan inte generellt säga att en skoter är si eller en skoter är så. Allt beror på hur du kör (inte hur du skulle vilja våga köra), hur mkt du väger, kör du puder/led .....

Kör skotern och känn efter själv!

Slår den igenom då du kör hårt på leden?
Slår den igenom då du landar efter ett najs hopp?
Känns den för hård och stötig?

Prova känna efter och skriv i den här tråden hur det gick så kanske vi kan hjälpa dig.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Ok tack för snabba svar,så det är inget fel på dämparn nu då?
Vad kostar det att chimsa om? Går det på denna dämpare.orginal vad jag vet =)

// Tomas

Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja om den är renoveringsbar så går det att schimsa om den!

Du ser det på att det sitter en nippel för att fylla gas längst ner på den samt att överdelen på själva kroppen av dämparen (stor mässing ring där kolvstången går in) går att skruva av.