Boggie dämpning

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Varför vill du ha en coiloverfjäder på dämparen? Du har väl redan en torsionsfjäder som skall göra jobbet. Är det hårdare fjädring du är ute efter så går det väl att byta den existerande torsionsfjädern mot en styvare?

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Det är väl knappast en torsionsfjäder va, om jag nu ska märka ord.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjäder_(teknik)

För att svara på TS fråga: Vad vill du uppnå? Om du tycker att boggien är för mjuk är det nog enklare att se till att du har fräscha orginal eller hårdare utbytesfjädrar. Fjädrar blir svagare med åren, så det är inget konstigt om man vill byta ut dem efter ett tag. En trött dämpare gör ju inte heller saken bättre.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag hade en switchback som jag bytte till hårdare torsionsfjäderar på. Och det blev en grym skillnad. Den satt "upp" mycket bättre.

Och för att märka ord, ja det heter torsionsfjäder.

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
KTM: Wikipedia definierar en torsionsfjäder som en metallstav som vrids runt sin egen längdaxel. Detta är väl just det som sitter i många skoterboggin?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Heter/kallas oftast så, ja...men som KTM säger ÄR det inte en torsionsfjäder rent tekniskt. Det är en trådfjäder som kortats ner genom att delvis lindats i spiral. På en riktig torsionsfjäder anbringas kraften axiellt på fjäderstången som ett vridande moment. Du hittar dem tex i framvagnen på vissa pick-ups tex Toyota Hilux med några år på nacken :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Jag är absolut ingen fjädringsexpert och om det tolkades som att jag var dryg och märkte ord ber jag om ursäkt.

När jag har kommit i kontakt med det jag lärt mig vara en torsionsfjäder så är det på gamla amerikanska bilar samt i vissa andra industriella tillämpningar. Dessa är precis som matti skriver, något som kan liknas med en stång som vrids runt sin egen axel, som när man vrider ur en handduk (sorry, kom inte på ngn bättre liknelse :) ). Om det sedan är så att man brukar kalla fjädrarna i en skoterboggie för torsionsfjäder och att det är vedertaget, då lärde jag mig nåt nytt idag.
Faktum är att när jag bildgooglar på "torsion spring" så får jag upp massor med bilder på den typ av fjäder som sitter i en skoterboggie.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste inflika att jag todde det hette spiralfjäder det som sitter bak i boggien.

Torision fram på pickups, coilover fram i boggiet, blad fram på gamla skotrar. Osv.

Till trådskaparen:

Antar att du vill montera en coilover dämpare bak. Ja, det går om du gitter en med samma längd som orginalbakdämparen och tillräckligt smal så den ryms. Sedan ta bort spiralfjädrarna bredvid.

Anledning?

alias_rollo

Välkänd medlem
14 sept 2010
206
0
16
Ljusdal
Okej alla tack. Anledningen var att jag tycker den sjunker ihop lite för mycket när jag sätter mig, men som sagt de e väl bara att skaffa nya fjädrar och kanske en och annan ny dämpare antar.