Boggie Vector SP -06

13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Någon som haft problem med sin boggie på denna maskin? Jag har kört ca 300 mil med min i vinter, nedre dämparfästet gick av, blev utbytt och förstärkt, sen for främresvingen, blev utbytt och förstärkt, nu har bägge skenorna spruckigt. Verkar verkligen inte vara nå stadiga grejjer. Jag är heller inte den som kör så hårt, har fjädringen mjukt ställd, är rädd om mina saker. Är sjukt less, riktigt sugen att sälja den o köpa mig en RC 800, då slipper man bry sig.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
haha liknar mina problem tycker jag.

ingen annan har lyckats men jag som inte kör JÄTTE hårt lyckas knäcka tunneln 3ggr
 

Hauck

Medlem
15 mar 2006
34
0
1
Svaga framsvingar i boggien på yamaha är väldigt vanligt (10år?). Har svetsat ihop dom på både pro-action och monoshock boggien, o de går att få hållbart efter man förstärkt.
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Men jag får ju hela tiden följdfel, och nu när skenorna har börjat ge sig finns det ju som inget att göra längre, man kan ju inte börja svetsa hela boggien, ser ju ut som skit den dagen man ska sälja den. Nä, nån "Sno-pro ätare" som Yamaha utgav den för att vara är den definitivt inte, min Viper jag hade förra året var bra mye stadigare.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Hade en och körde den 230mil hård ledkörning. Enda jag bytte var boggiehjulen fram i mitten. Boggien var hur stadig som helst. Men om du har boggien för mjukt kan det ju göra att den bottnar för mycket och slår sönder grejjerna.

Orginal är schimsningen för klen. Jag skulle rekommendera att du schimsar dämparna så dom får lite mindre lågfartsdämpning och lite mer högfart. Hade samma fenomen på Nytro RTXen. Stötig men bottnade och nu har jag 1/3 av lågfarten men dubbel högfartsdämpning.. Nu passade detta på Nytron efter lite testande av en annan åkare men iden med mer högfartsdämpning och mindre lågfart gör att skotern blir mer följsam men bottnar mindre... Fram var det ju inga problem. Öhlinarna var skitsköna men på gränsen till för mjuka för mig i alla fall..