Boggiedämpare

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Tjena. Jag har en fundering ang boggiedämpare. Har nämligen tänkt att göra nåt åt den kassa fjädringen som min Mountain Lite -07 har. Phazer Mtx fick nämligen gasdämpare runt om, boggie och skiddämpare, -09. Jag tänkte börja med boggien i första hand. Kan jag byta bara den bakre till gas eller bör jag byta båda till gas. Varje dämpare i boggien kostar cirkus 2500kr (Yamaha orginal) och Engans ca 2700kr. Skiddämpare kostar ca 5500kr för orginal och 5400 för Engans.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Du måste ju inte byta båda men jag rekommenderar det, eftersom när du har en gas bak i boggien och en vanlig skräp oljedämpare fram så kommer den ta fruktansvärt mycket mer stryk än den bakre när den är så pass mycket mjukare/sämre, du kommer få byta hela tiden. Som exempel kan jag ta första årsmod av edgen, den hade fox gasdämpare bak, och en riktigt dålig oljedämpare fram, man kör inte ens en vinter så är den främre totalt slut. Så var det för mig iaf när man använder skotern lite. Kör man dock bara led och mest fiskörning kan du klara dig. Och jag tycker du ska köpa Engans, riktigt bra dämpare.