Boggiejustering Aktiv Grizzly

snwg

Medlem
24 dec 2010
18
0
1
Karlstad
Är ny skidspårare i klubben och även ny i skotervärlden. Hade stora problem i går kväll när jag spårade i djup nysnö men vår Aktiv Grizzly. Om den är svårstyrd i vanliga fall så var den omöjlig att svänga med i nysnön. Tog två timmar att dra ett 7.5 km spår med 5 fastkörningar.

Pratade med en skoternisse som funderade över om det finns möjlighet att justera boggien för att få större tryck på styrskidan. Någon som vet något om detta?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är alltid jobbigt att spåra i nysnö, specielt med dubbelbandare. Det gäller att sätta kroppstyngd på den sida man vill svänga åt.
Det skiljer på inställlningar för ospårat och spårat underlag. Inställningarna ska sättas efter den körning som sker mestadels.
Den går inte bättre i djupsnö bara för att man sätter högre skidtryck, tvärtom för ospårat gäller lågt skidtryck.
Det ska man däremot ha när man drar sladd, eller annat tungt bakom skotern. Skidan ska ha ett coromantstyrstål för att svänga bra på hårdare underlag.
Vill du ha mer skidtryck, så spänn de bakersta boggiefjädrarna mera.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Det går säkert att förbättra skidan en hel del också om du gämför utformingen utav den mot en ny bra skida, och ett nytt styrstål på det..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
När jag kör med min Grizzly på hårt underlag står jag utåt i kurvan på sidan, då styr den skarpast, och inåt i ospårat, och försök att flytta dig frammåt på skotern också så får skidan alltid lite mera tryck på sig.

Har släppt på fjädrarna på min så att när jag flyttar mig på skotern trycker boggien ihop sig på den sida jag står på, tycker det är lite ett personligt val också på boggien, men man kan inte spänna så mycket att fjädrarna går av vid högre farter, min kan jag köra ungefär 45-50 mellan gropar.
Och har man för löst så lossnar fjädrarna från rullarna eller bakre blocket, har hänt för mig att fjädrarna lossnade från rullarna, bara att spänna lite till så fick jag en riktig cruiser, riktigt skönt att köra med mina inställningar, styr mycket fint, nästan lika bra som pappas skoter.
Men sitter man 2 eller 3 på skotern, styr den inget på hårt, men oftast sitter bara jag på den så det spelar ingen roll för mig på så sätt, och kälke går bra att dra. Tror att jag har ca 25mm som sticker fram av skruvarna på främre fjädringen, bakre fjädrarna har jag inte rört, därimot borde jag spänna förlängningen på båda boggiena, behöver lite mera tryck vid dragning av kälke.
Har dock en annan skida nu, från en ´88:as deluxé, för min skida har farsan kört sönder för mig.
Och denna skida som jag har monterat nu, har en svetsad högkantskena, Xp skidan har dubbla rundstål med coromant, men farsan lyckades att tappa bägge två i timmerskogen...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag själv skulle inte sätta mer än 20mm kammar på dom, för det blir lite svårare att svänga med större kammar då dom skär ner sig djupare och gör det lite tyngre för skotern att svänga, mer än 20mm nej om man frågar mig, 16mm duger bra även då greppet verkar obefintligt i vissa fall till exempel i puder snö som jag ofta kör i. Nog går det ju men räkna med nedsatt styrförmåga Citrusen, speciellt på maskiner som Grizzly och 8000, Alpine och kanske Alpine 2 till och med då det inte är något desto större mellanrum mellan matta och skida och har mindre vikt på skidan.

Det är vad jag kan säga om det, vet inte vad ni andra har och säga om det men det är i stort sett det jag tror, och det ska finnas om detta just det du frågar om i en annan tråd.