Boggiejustering sks 700

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Farsan har en sks 700 -02 med en xtra-10 gissar jag. Problemet är att den slår igenom väldigt lätt när man sitter två. Fjädern är spänd max. Finns det något annat man kan göra för att den ska gå bättre med två på? Blir det bättre om man flyttar klackarna till det bakre läget?

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Farsan hade samma problem dock när man var 1(enkeldyna) men så visade sig att han hade RUNDA bakre boggiefjädrar så han fick tag på ett par fyrkantiga och nu slår den igenom endast vid hård ledkörning. Dom kostar ca 1400kr per STYCK polaris orginal men det är bara att gå till en skoterskrot så lär dom ha :)
Byt också bakre boggiedämparen, hjälper lite iallafall men fjädrarna gjorde susen.

moggelito76

Välkänd medlem
6 dec 2008
120
0
6
Östersund
Hade samma problem med min då jag allt som oftast har tanten bakpå. Jag bytte till de förtstärkta fjädrar som finns att köpa och nu slår den inte igenom något alls. 800 pix tror jag dom kostade så de e en bra investering:ciao:

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Sitter det en ställbar dämpare på den? kolla om det finns en liten skruv vid nedre fästet.
Prova vrid dom bakre plastklossarna så att den höga delen är fram, sen kan du prova med att vrida dom främre klossarna så att den höga delen är bak, jag menar plastklossarna som sitter vid den bakre länkarmen.
Hjälper inte det och dämparen inte går att ställa så är det byte av fjädrar och ev byte av dämpare som blir aktuellt.

steklund900

Aktiv medlem
14 nov 2008
52
0
1
Långsele
Det finns en liten skruv längts ner på boggiedämparen! Vad menar du med den höga delen?
Plastklossarna (saxstopp) är exentriska (hålet i klossen sitter inte i centrum) om du vrider klossen ett kvarts varv så ändrar du så att bakre boggiesaxen går emot klossen tidigare och då blir fjädring lite stummare, viktfördelningen flyttas framåt till främre boggiearmen när den bakre saxen tar i klossarna. Ju tidigare bakre saxen tar i klossarna ju stummare fjädring blir det. Den del som han kallar den höga delen är alltså från klossens kant till infästningshålet på klossen, jag tror att det finns 3 olika mått på klossen. Lycka till MVH Stefan