Boggien i en F6

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Har lite problem med fjädringen på min F6 -04.
Jag tycker den verkar mycket mjukare än dom flesta andra skotrar jag har provat trycka ner bogien på. Det jag stör mig på är att den fjädrar tillbaka så pass fort och är mjuk.

Jag tog lös den bakre dämparen idag och tycker inte att det verkar vara några fel på den. Den verkar vara tillräckligt hård, går att trycka in men får kämpa en aning.

Det jag funderar över nu är om det kan vara den främre dämparen som det sitter en fjäder runt, att den är slut på. Tycker ändå inte att den ska vara så pass mjuk då den bakre dämparen är så pass hård.

Kom gärna med ideer och vanliga fel då jag nyss har köpt skotern och inte hunnit kolla så pass mycket.

MVH/Gustaf

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om skotern inte står plant eller om dämparna är "ojämt" ställda så går det inte att testa fjädringen genom att trycka ner. Ta en tur och känn hur det känns i stället. Sen kan det vara så att din dämpare behöver service eller renovering.

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Som jag skrev i mitt inlägg så känns den mjuk och fjädrar tillbaka alldeless för fort. Kan lägga till att jag kör skotern då jag känner det. Sen har jag tagit lös dämparen som jag skrev i mitt inlägg och den verkar inte vara något fel på som jag också skrev ^^

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Sitter kopplingsklossarna i boggin? Min F5 kunde sjunka ihopp när jag inte hade klossarna i för då kopplar den inte och dämparna arbetar inte tillsammans. Annars är det nog dags för en dämpar renovering du vet första renoveringen är efter 20 mil enligt boken ;)

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Joo klossarna sitter där. Har som sagt tagit lös dämparen och tänkte renovera den men den var is så pass bra skicka redan så det behövdes inte. Ska ändra läge på klossen som styr styvheten på fjädrarna och se om det blir någon skilldnad.

Ska skruva ihop allting imorrn, får se hur det känns.

Gustaf87

Välkänd medlem
30 nov 2008
108
0
6
Örnsköldsvik
Flyttade fram klackarna vid vändhjulen genom att borra nya hål, nu är boggien stenhård och klockren på lederna. Knepigt som fan, inte ska man behöva borra nya hål i boggien för att¨få det att lira.

Last edited: