Boggien sjunker ihop när den står på backen!

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hoy, detta påminner mig om en anna tråd men jag måste få lite utrett! Har en IQ boggie med Walker Evans i! Dessa boggiedämpare skall vara renoverade men nu har den bakre dvs den utan fjäder läckt ut lite olja.

Om jag tar i lyftbåken ibak så kan ja lyfta skotern ca 10cm fritt för att den sedan sjunker ihop igen när ja släpper denna. Kompisen maskin med saHma setup fjädrar tillbaka fint... Är det så enkelt att mina fjädrar är slut? har tagit ur den bakre dämparen och den skall få ny olja samt gas i veckan...

Vart köper man dessa fjädrar till boggien och finns det olika hårdheter osv? Dom har varit ställda i max hårdhet tidigare.

Polaris Fusion 600-06

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Du ska ju ha en viss 'ride-in' på boggin...en viss del av egenvikt och ytterligare en del när du sätter dig. Står i instruktionsboken till de flesta skotrar hur mkt ride-in man skall ha normalt. Men att dämparn läckt ut olja är ju inte bra. Kolla hur det ser ut när den kommer tillbaka och du monterat dit den igen. Det kan vara så att kompisen din har kass returdämpning på sina boggdämparei. En boggi ska normalt inte fjädra ut till ändläge jättesnabbt. Då kan du få en väldigt 'studsig' resa när du väl är ute och kör på knölig led.

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Ok, lämnade in dämparen idag på oljebyte respektive gasfyllning så vi får se hur det blir... För om man kollar på saxen så sjunker Boggien ihop tills saxen tar i de bakre klackarna av sin egen vikt och på polarens så håller sig saxen mellan stoppklackarna under hela fjädringen!
Men det skulle såklart kunna vara dåliga fjädrar. Får väl byta dom i värsta fall med...

Tack för informationen.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
så där var det på min RMK när jag köpte den 1 år gammal , kunde lyfta den ca 10 cm innan den fjädrade ut helt så sen när du släppte så sjönk han ihop, men fjädringen funka fint ändå.

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Ok, det låter ju betryggande att även en ny maskin beter sig så, men då är ju frågan varför kompisens beter sig helt annorlunda som jag tycker känns som den borde.